ABB och Kuenz tar hem order på automatiska staplingskranar till expansionen av APM Terminals Maasvlakte II

• Kontraktet omfattar 62 kranar och är den enskilt största beställningen av automatiska staplingskranar som någonsin gjorts av en europeisk terminal
  • Ordern följer på en framgångsrik implementering av ABB:s och Kuenz lösningar i Maasvlakte II, fas 1
  • Kontraktet befäster ABB:s position som världens ledande leverantör av högpresterande automationslösningar för containerterminaler

ABB och kranbyggaren Kuenz, med huvudkontor i Österrike, har säkrat den enskilt största ordern av automatiska staplingskranar (ASC) från en europeisk terminal någonsin. Beställningen är en del av den banbrytande utbyggnaden av anläggningen APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) i Rotterdam, Nederländerna. Företagen kommer att leverera 62 ASC och en järnvägskran utrustade med den senaste el- och automationstekniken som gör det möjligt för terminalen att fördubbla containerkapaciteten vid APMT MVII. De ekonomiska detaljerna i ordern har inte redovisats.

Kontraktet formaliserades vid en signeringsceremoni i Rotterdam igår, där APMT MVII, Kuenz och ABB deltog, och är ett bevis på det fortsatta förtroendet för ABB att leverera automation för staplingskranar till APMT MVII efter framgången med den första fasen som påbörjades 2012.

För expansionen bygger APMT MVII vidare på resultaten från den befintliga anläggningen som använder den högsta nivån av kranautomation, med helautomatisk stapling, transferzon för automatiserade fordon (AGV) samt helautomatisk hantering av externa lastbilar.

“Detta är ett viktigt steg i utbyggnaden av APMT MVII. ABB och Kuenz har återigen visat sig vara de bästa lösningarna för hanteringen av våra containrar,” säger Hans Jongejan, Project Director MVII-Expansion. “Kombinationen av den tillförlitliga automatiska containerhanteringen från ABB och Kuenz aerodynamiska kranar gör detta till ett hållbart val. Det gör att vi inte bara kan bli den mest moderna portalen till Europa utan också den mest effektiva och hållbara. Vi ser fram emot ännu ett framgångsrikt samarbete.”

Den höga automationsnivån som separerar personal och hanteringen av containrar ger såväl säkerhets- som effektivitetsvinster. Erfarenheterna från den befintliga anläggningen framhåller också hur automation möjliggör smidigare och "maskinvänlig" drift med mindre risk för skador på utrustningen, vilket resulterat i rekordlåga underhållstimmar för terminalen.

“Med ABB som vår systempartner för utbyggnaden av APMT MVII fortsätter en framgångssaga som började för mer än 10 år sedan på samma plats,” säger David Moosbrugger, Managing Director, Kuenz. “Vi är både glada och stolta över att APM Terminals har valt att arbeta med våra två företag ännu en gång som sina partners i MVII-expansionsprojektet.”

Leveransen från ABB omfattar styr- och informationssystem, automationssensorer och programvara samt funktioner för fjärrstyrning för att optimera kranarnas effektivitet vid fjärrstyrd drift. Tack vare kontinuerlig utveckling och gedigen revisionshantering är det möjligt för APMT MVII att driva både den befintliga anläggningen och utbyggnaden som en enhetlig effektiv anläggning med hög automations- och prestandanivå.

“Vi är stolta över det förtroende som APMT MVII återigen har visat våra kranautomations- och styrsystem, och vi ser fram emot att bidra till utvecklingen av en av världens ledande operatörer av containerterminaler,” säger Clara Holmgren, Business Line Manager Ports, ABB Marine & Ports. “Precisionen, tillförlitligheten och tillgängligheten dygnet runt fortsätter att vara starka argument för våra automationslösningar, särskilt där hög produktivitet och prestanda är avgörande.”

Utbyggnaden av APMT MVII, som sträcker sig över 1 000 meter ny kaj, kommer under 2027 att öka kapaciteten på APMT MVII betydligt och stärka APMT MVII:s position bland Europas ledande containerterminaler. Terminalens containerhantering kommer att vara mycket hållbar och automatiserad, där varje helelektrisk staplingskran är optimerad för ’1 över 6’ hög stapling så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 14 mars 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson