ABB och Mälarenergi kraftsamlar för att erbjuda kunder helhetslösningar inom energieffektivisering

Tillsammans kommer företagen att med samlad kompetens inom energiområdet erbjuda kraftfull energieffektivisering till kunder

2014-11-24 – En avsiktsförklaring har den 17 oktober 2014 tecknats mellan ABB Sveriges enhet för energieffektivisering och affärsområde Energitjänster hos Mälarenergi. Avsiktsförklaringen handlar om att gemensamt stärka erbjudandet till kund. Målet är att nå industrier där företagen tillsammans kan genomföra fullständiga kartläggningar och effektivisera kundernas energianvändning samt även utföra installation och lösa finansiering.

”Genom samarbetet sätter vi Västerås på kartan när det gäller energitjänster”, säger Tommaso Auletta som är ansvarig för energieffektiviseringsenheten inom ABB Sverige. ”Nu har vi hela kedjan där vi erbjuder heltäckande lösningar från analys, implementering, idrifttagning, utvärdering, och finansiering till långsiktiga energiavtal. Kunderna kan genom samarbetet förvänta sig att uppnå ännu bättre effektiviserings- och resultatmål som är positivt både för affärerna och miljön.”

”Tillsammans har vi en helhetskompetens som är oslagbar”, säger Anders Tenggren som är affärsområdesansvarig för Energitjänster hos Mälarenergi. ”Mälarenergi levererar energi och tillhörande tjänster och är duktiga på det området. ABB tillverkar produkter och är duktiga på det området. Tillsammans kan vi erbjuda ett komplett koncept för energieffektivisering i industriella anläggningar, från ax till limpa”.

Båda företagen arbetar idag med konsulttjänster inom energieffektivisering, Mälarenergi framförallt inom fastighetstekniska system och ABB framförallt inom industriella processer. Genom samarbetet vidgas nu företagens möjlighet att erbjuda kunderna skräddarsydda helhetslösningar för båda områdena. I samarbetet bidrar ABB med sin konsultverksamhet inom energitjänster och energieffektivisering med speciellt fokus på industriella processer samt produkter och system. Mälarenergi bidrar med konsultverksamhet och energieffektiva lösningar samt installation och service av föreslagna åtgärder. Mälarenergi erbjuder också finansiering av dessa.

Om Mälarenergi
Mälarenergi (
www.malarenergi.se) är ett företag om 600 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar Mälarenergi el, värme, vatten, kyla, och snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. De erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen Mälarenergi ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.

Om ABB
ABB (
www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Sverige                                                                                                                  Mälarenergi AB
Tommaso Auletta                                                                                                           Anders Tenggren
Ansvarig för energieffektiviseringsenheten                                                                    Affärsområdesansvarig Energitjänster
Tfn: 021-34 50 71                                                                                                           Tfn: 021-39 54 69
tommaso.auletta@se.abb.com                                                                                       anders.tenggren@malarenergi.se

Christine Gunnarsson, presschef                                                                                   Jocke Höök, pressansvarig
Tfn: 021-32 32 32                                                                                                           Tfn: 021-39 50 07
press@se.abb.com                                                                                                         jocke.hook@malarenergi.se