ABB och RWE undersöker kombinerad teknik för infrastrukturlösningar för laddning av elbilar

Nätansluten infrastruktur för växelströms- och likströmsladdning, inklusive integrerade kund- och debiteringssystem med initialt fokus på den europeiska marknaden.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, och det europeiska energiföretaget RWE har ingått ett samarbetsavtal för att undersöka en kombinerad teknisk lösning för elnätsansluten laddningsinfrastruktur för elfordon. De båda företagen, representerade av sina helägda dotterbolag ABB B.V. i Rotterdam och RWE Effizienz GmbH i Dortmund, har nyligen undertecknat en avsiktsförklaring om samarbetet.

”I det här strategiska samarbetet kombinerar vi ABB:s långa erfarenhet av elektronik- och komponenttillverkning samt vår internationella säljorganisation med RWE:s expertis inom elnät sedan mer än 100 år och kompetens inom elfordonssystem. Våra kompetensområden kompletterar varandra perfekt”, konstaterar Ulrich Spiesshofer, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion.

Tillsammans kan de båda företagen erbjuda teknik för snabbladdning av elbilar. ABB har likströmsbaserad laddningsteknik och RWE tillhandahåller redan laddningsinfrastruktur för växelström, inklusive kund- och debiteringssystem, till kunder samt opererar laddningsstationer runt om i Europa.

Med hjälp av sin nät- och systemkompetens erbjuder RWE laddningslösningar som är anslutningsbara till elnät och klarar att hantera lasten och därmed lätt kan integreras i framtida smarta elnät.

”Elbilar är en del av den grundläggande förändringen inom urbana transportsystem, inte minst i storstadsområden. Med hjälp av ABB:s expertis inom teknik och automation kan vi utveckla helhetslösningar för dessa utmaningar”, säger Arndt Neuhaus, koncernchef för RWE Deutschland AG.

De båda parterna har goda meriter på området: ABB har redan byggt 150 likströmsladdare och RWE driver ett europeiskt nät av mer än 1 500 smarta laddningsstationer för växelström i 16 länder samt tillhandahåller laddningsinfrastruktur till Renault och till staden Amsterdam. Båda företagen, som har en stark marknadsställning i många europeiska länder, kommer initialt att öka sina säljaktiviteter på den europeiska marknaden. Fokuserade pilotprojekt kommer snart att följa i Asien och Stillahavsregionen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncerns bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 130 000 medarbetare.

RWE är ett av Europas fem ledande el- och gasföretag. Företaget är verksamt inom produktion, handel, överföring och leverans av el och gas. Mer än 70 000 anställda levererar el till mer än 16 miljoner kunder och gas till ungefär 8 miljoner kunder. Under räkenskapsåret 2010 noterade RWE ungefär 53 miljarder euro i intäkter. (www.rwe.com)

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi