ABB och Samsung SDI i samarbete för att utveckla mikronät globalt

Allians ska ge accelererad marknadstillväxt inom mikronät

2015-03-25 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, och Samsung SID, den ledande tillverkaren av lithiumjonbatterier, har tecknat ett intentionsavtal om gemensam utveckling av mikronätslösningar globalt.

De två företagen ska etablera en global kommersiell allians för att utveckla och marknadsföra moduluppbyggda, skalbara mikronätslösningar som använder lithiumjonbatterier för energilagring.

Kombinationen av ABB:s globala marknadstäckning, ledande teknik för elnät samt globala serviceorganisation ska tillsammans med Samsungs ledande teknik inom lithiumjonbatterier bidra till en högre tillväxttakt för mikronätsmarknaden. Alliansen ska göra mikronätslösningar till ett attraktivt alternativ som främjar och utökar tillgången till elektricitet på tillväxtmarknader och i avlägsna regioner och som säkerställer hög tillförlitlighet, elkvalitet och säkerhet på mogna marknader.

”ABB är mycket glada över det här undertecknade intentionsavtalet med Samsung SDI. Mikronätstillämpningar växer snabbt, både på tillväxtmarknader och mogna marknader, och är ett viktigt tillväxtområde i ABB:s strategi Next Level”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Den här strategiska alliansen gör att vi kan förena våra kompletterande kompetenser och utveckla optimerade lösningar till våra kunder.”

”Alliansen med ABB ger Samsung grunden för att bredda vår ledande ställning till mikronätsmarknaden. Tillsammans med ABB ska vi göra vårt yttersta för att utveckla nya och banbrytande produkter till nya marknader och fortsätta att vara världens bästa ESS-företag”, säger Namseong Cho, vd och koncernchef för Samsung SDI.

ABB ska tillhandhålla teknik för elektrifiering, styroptimering, stabilisering och expertrådgivningstjänster. Samsung SDI ska tillhandahålla batterier och batteristyrsystem. Alliansen kommer att stärka ABB:s och Samsungs förmåga att leverera avancerade lösningar till den globala mikronätsmarknaden.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetater.

Samsung SDI är en ledande leverantör av lösningar inom material och energi. Företaget grundades 1970 och var först en tillverkare av katodstrålerör för att 2002 börja tillverka energilösningar. Det har sedan dess framgångsrikt skiftat till en leverantör av batterier och energilagringssystem och samtidigt breddat sin verksamhet till fordonsbatterier. Efter samgåendet med Cheil Industries 2014 strävar Samsung SDI nu efter att skapa synergier mellan sina energilösningar och den nyligen förvärvade verksamheten inom elektronik och kemiska material. Samsung SDI:s produkter inkluderar små lithiumjonbatterier, fordonsbatterier, energilagringssystem, material för halvledare och bildskärmar, plaster för elektroniska apparater och fordon samt konstgjord marmor.

För mer information, kontakta:

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Schweiz: Tel. +41 43 317 6568