ABB och Shell lanserar det första landsomspännande nätverket med världens snabbaste elfordonsladdare i Tyskland

• ABB:s Terra 360 levererar 10 mils räckvidd på mindre än tre minuter[1]
  • Samarbetet stöttar Shells mål att installera 500 000 laddstationer globalt till år 2025 och 2 500 000 år 2030

Idag tillkännager ABB E-mobility och Shell planer på att lansera det första landsomspännande nätverket med Terra 360, världens snabbaste kompletta elfordonsladdare.

Över 200 laddare av typen Terra 360 ska lanseras över hela Tyskland de kommande tolv månaderna och ABB E-mobility och Shell bidrar till att säkerställa en bättre tillgång till laddare med högre laddhastighet till över 1,7 miljoner tyska elfordonsförare[2].

István Kapitány, Global Executive Vice President för Shell Mobility, kommenterar: ”Vi på Shell siktar på att vara ledande inom elfordonsladdning genom att vi erbjuder våra kunder laddning när och där det passar dem. För människor på resande fot, i synnerhet längre sträckor, är laddhastigheten viktig och varje minut av väntan innebär en stor skillnad på resan. För ägarna av fordonsflottor är hastigheten viktig för påfyllnadsladdning under dagens lopp för att hålla elfordonsflottan rullande. Därför är vi, tack vare vårt samarbete med ABB, glada att kunna erbjuda våra kunder snabbaste möjliga laddning, först i Tyskland och snart på andra marknader.”

Det nationella nätverket Shell Recharge med Terra 360-laddare, som drivs med 100 procent förnybar el, ska bidra till att tillgodose den växande efterfrågan i Tyskland på laddinfrastruktur, både från konsumenter och fordonsflottor, och ytterligare påskynda anammandet av e-mobilitet i hela landet.

Terra 360 finns i olika konfigurationer som kan ladda flera fordon samtidigt. Den modulära designen säkerställer ett utnyttjande av laddstationen vid hög belastning med dynamisk kraftdistribution. Den nya laddaren har en maximal uteffekt på 360 kW och kan ladda[3] ett elfordon helt på max 15 minuter.1

Frank Muehlon, chef för ABB:s division ABB-mobility, tillägger: ”Som global ledare inom laddinfrastruktur för elfordon tror vi kraften i samarbete; när innovation och samarbete förenas kan vi tillsammans bidra till att mildra påverkan från klimatförändringarna och möjliggöra ett samhälle med lägre koldioxidutsläpp.”

”Enbart transportsektorn står för cirka 29 procent av de totala växthusgaserna globalt, och det har aldrig varit viktigare att arbeta tillsammans för att driva på förändringar och vi är glada att kunna samarbete med Shell i denna lansering som utgör en milstolpe.”

ABB E-mobility undertecknade nyligen ett globalt ramverk med Shell om att tillhandahålla ABB:s kompletta portfölj av AC- och DC-laddstationer. Portföljen innefattar allt från AC-laddboxar för hemmet, arbetsplatsen och detaljhandeln till Terra 360 som är idealisk för laddstationer, parkeringsplatser och tillämpningar för fordonsflottor.

ABB sätter standarden för transparens och datasäkerhet och har blivit en av de första laddleverantörerna som uppfyller kraven för det tyska systemet ”Eichrecht” med laddarna Terra 53/54 och High Power DC.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länderwww.abb.com

Shell är världens största återförsäljare av drivmedel på över 46 000 platser på 80 marknader över hela världen. Shell avser att driva över 500 000 laddpunkter runt om i världen fram till 2025, inklusive över 30 000 Shell Recharge-punkter på Shell-stationer, vid trafikknutpunkter, parkeringsplatser och stormarknader. www.shell.com/mobility

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 16 maj 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1] Denna laddhastighet förväntas för kommande elfordon som förutspås kunna ladda med nivåer på 360 kW. Rent generellt har olika fordon olika laddhastighet och olika energiförbrukning per kilometer. Den faktiska laddhastigheten och energiförbrukningen per kilometer kan också variera beroende på omgivande temperatur och laddstatus för batteriet vid laddningstidpunkten.

[2] KBA (Kraftfahrtbundesamt).

[3] Helt laddade avser leverans av cirka 50 mils räckvidd.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson