ABB och Solar Impulse startar historisk världsomflygning

ABB och Solar Impulse delar samma vision om att skilja miljöpåverkan från ekonomisk tillväxt

2015-03-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, är en stolt följeslagare till Solar Impulse och dess besättning på världens första jordenruntflygning i ett plan drivet enbart av solkraft. Flygplanet beräknas lyfta från Abu Dhabi imorgon.

Under 2014 bildade ABB och Solar Impulse en allians inom innovation och teknik för att samarbeta under den gemensamma visionen att minska resursförbrukningen och öka användningen av förnybar energi.

”Vi på ABB är stolta över denna innovations- och teknikallians med Solar Impulse och att få följa projektet på världshistoriens första flygning jorden runt med hjälp av enbart solkraft”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”ABB och Solar Impulse är hängivna sin ambition att tänja gränserna för teknisk innovation för att skapa en bättre värld.”

Tre ingenjörer från ABB har arbetat med teamet för Solar Impulse och bidragit med expertis och erfarenhet. De har hjälpt till att öka effekten från solcellerna och öka prestandan i den elektronik som ska ladda planets batterisystem.

På planets rutt, totalt 35 000 kilometer, ska piloterna Bertrand Piccard och Andre Borschberg turas om i cockpit och flyga österut från Abu Dhabi, med stopp i städer som Muscat i Oman; Ahmedabad och Varanasi i Indien; Mandalay i Myanmar, Chongqing och Nanjing i Kina samt Hawaii, Phoenix och New York i USA, innan de korsar Atlanten på vägen tillbaka till Abu Dhabi, där de beräknas landa igen i mitten av 2015.

Den mest utmanande etappen kommer att bli flygningen nonstop under fem hela dygn tvärs över Indiska oceanen från Kina till Hawaii. Planet, som drivs av 17 248 solceller, kommer att stiga till närmare 10 000 meters höjd under dagen för att fulladda sina batterier så att det kan hålla sig i luften under natten.

ABB:s entusiasm över Solar Impulse handlar inte enbart om en delad tro på innovation och teknik men också om företagets motto ”Power and productivity for a better world”. Solar Impulses vision speglar ABB:s ambitioner att öka den operativa effektiviteten, minska resursanvändningen, skapa hållbara transporter och öka användningen av ren, förnybar energi.

Som en av världens största tillverkare av transformatorer, elmotorer och frekvensomriktare spelar ABB och ABB:s produkter en betydande roll för att öka energiefffektiviteten. Till exempel har den installerade basen av ABB:s drivsystem sparat mer än 445 terrawattimmar (TWh) el under 2014, motsvarande elanvändningen i runt 110 miljoner europeiska hushåll under ett år.

ABB är världens näst största leverantör av solväxlare och en av de största leverantörerna till vindkraftsindustrin samt en ledande expert på att integrera förnybar energi effektivt och tillförlitligt i elnät. ABB hjälper till att bygga upp Europas mest heltäckande stationsnät för snabbladdning av elbilar och levererar nyckelutrustning till världens största stationsnät för snabbladdning av elbilar i Kina.

”När vi talar om ren teknik för världen så är det inte längre en dröm, det är verklighet. ABB tar sådan teknik till marknaden och har redan bidragit till energibesparingar motsvarande miljontals hushåll”, säger Bertrand Piccard, den schweiziske flygpionjären som ingick i teamet för världens första världsomflygning i en luftballong 1999.

Andre Borschberg säger: ”Teknik ändras mycket snabbare än vi någonsin kunnat ana. Utmaningen är att ingjuta kraft och mod som hjälper oss att utvecklas i takt med tekniken, och ABB jobbar proaktivt med denna utmaning.”

Sedan 2010 har Piccard, ordförande, och Borschberg, vd för Solar Impulse, satt åtta internationella flygrekord, inklusive tid i luften, höjd och flygsträcka, när de har flugit tvärs över Europa, Nordafrika och USA i ett prototypplan drivet enbart av energi från solen.

Besök http://new.abb.com/betterworld för mer information om ABB:s samarbete med Solar Impulse.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare över hela världen.

För mer information om Solar Impulse, besök www.solarimpulse.com eller facebook.com/solarimpulse, twitter.com/solarimpulse and google.com/+solarimpulse

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi