ABB och Uppsala universitet i stärkt samarbete

ABB Sverige och Uppsala universitet har skrivit under ett långsiktigt samverkansavtal som ytterligare ska öka studenternas möjligheter till anställning

2015-02-03 – ABB och Uppsala universitet har sedan en lång tid tillbaka ett gott samarbete, framför allt inom kraftverksamheten. Nu stärks samarbetet genom att ett samverkansavtal tecknats mellan företaget och lärosätet.

Bakgrunden till avtalet är att Uppsala universitet och ABB ser allt fler gemensamma intressen, bland annat när det gäller forskning inom elkraft och material. Uppsala universitet är också redan idag en viktig rekryteringsbas till ABB och företaget vill ytterligare erbjuda studenterna möjlighet att få en inblick i verksamheten.

Därför omfattar avtalet bland annat att:

• studenter från Uppsala universitet varje år kommer att erbjudas 20 examensarbeten på ABB.

• studenter från Uppsala universitet varje år kommer att erbjudas 50 sommarpraktikplatser på ABB.

”Detta samarbete med ABB öppnar nya möjligheter, inte minst för studenterna med ökade möjligheter till kontakt med högteknologiskt näringsliv. Uppsala universitet ser mycket positivt på samarbete som gynnar alla parter”, säger Uppsala universitets rektor Eva Åkesson.

”Uppsala universitet har betytt och betyder mycket för oss på ABB. Lärare och studenter är oerhört duktiga inom sina områden och nu vill vi ge ännu fler studenter chansen att upptäcka vad vi kan erbjuda samtidigt som forskningssamarbetet stärks”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

Åsa Jackson är personaldirektör för ABB Sverige:
”ABB kommer alltid att ha ett behov av duktiga medarbetare. Därför är vi glada över att gå in i ett långsiktigt samarbete där vi tillsammans kan hjälpa studenterna till examensarbeten, sommarjobb och fasta jobb hos oss. ABB och Uppsala universitet hjälps nu åt att skapa utbildningar som gynnar både de unga och näringslivet”.

Måndag den 2 februari genomfördes flera aktiviteter på Uppsala universitet för att fira det nya samverkansavtalet då bland annat ABB Sveriges vd Johan Söderström höll ett uppskattat föredrag inför studenterna. Under dagen deltog såväl ABB Sveriges som Uppsala universitets ledning.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Sverige                                                                    Uppsala universitet
Christine Gunnarsson, presschef                                     Anneli Waara, presschef
Tel. 021-32 32 32                                                             Tel. 018-471 19 74, 070-425 07 18
press@se.abb.com                                                          anneli.waara@uadm.uu.se