ABB och Wallenius Marine öppnar det första centret för OVERSEA Fleet Support för att tillhandahålla centraliserade tjänster

Det första OVERSEA Fleet Support-centret, utvecklat i samarbete mellan ABB och Wallenius Marine, kommer att tillhandahålla digitala lösningar och support till fartygsflottor som en tjänst

Centret i Stockholm förenar OVERSEA:s support för hela fartygsflottor med analysexpertis som kommer att erbjuda rederier personliga tjänster på ett centraliserat sätt

Den nya anläggningen kommer att hjälpa till att omvandla data till insikter och insikter till åtgärder för optimerad ochsjöfart

ABB och Wallenius Marine har öppnat dörrarna till det första OVERSEA Fleet Support-centret, en viktig milstolpe i deras samarbetsstrategi för att hjälpa rederier att förbättra driftsprestanda avseende miljö, teknik och val av rutt och fart.

OVERSEA, ett av sjöfartsindustrins första digitala supportcenter för fartygsflottor som utvecklats som en tjänst, tillhandahåller rekommendationer för att hjälpa alla typer av fartyg att uppnå mätbara prestandaförbättringar, vilket leder till minskad bränsleförbrukning och därigenom minskade utsläpp. OVERSEA drar nytta av ABB:s omfattande expertis inom fartygsteknologier och ABB Ability™ Genix Industrial Analytics och AI IoT-plattformen, kombinerat med bred kunskap inom fartygsdrift och prestandahantering från Wallenius Marine.

OVERSEA Fleet Support Center, som ligger i Stockholm, gör det möjligt för driftsorganisationer, besättningar ombord och OVERSEA Center-experter att använda samma plattform och data för att arbeta tillsammans med problemlösning och förbättra operativ effektivitet. Rederier kan förlita sig på experter från OVERSEA-centret för dagliga råd, periodvis prestandaöversyn och -rapportering, där effektiviteten av givna rekommendationer blir synliga för alla parter. Centret i Stockholm kommer också att arbeta med pilotprojekt för att kontinuerligt utveckla och förbättra OVERSEA-erbjudandet.

”OVERSEA är helt i linje med våra hållbarhetsambitioner och tar marinindustrin till verkligt hållbar sjöfart. Vi är mycket nöjda med att se organisationen växa och OVERSEA-centret i Stockholm invigt, redo att stötta kunderna och ge dem service och support i världsklass”, säger Johan Mattsson, VD för Wallenius Marine.

Pågående pilotprojekt inkluderar OVERSEA ’Technical’ optimization module (skrov och propeller, huvudmaskinens effektivitet/kondition) och funktioner för övervakning, prognos och åtgärder  i linje med Internationella sjöfartsorganisationens Carbon Intensity Indicator (CII).

Projekten kommer också att etablera ett "integrerat system för åtgärder " för att hålla reda på all interaktion mellan Oversea Fleet Support Center och kundens fartyg och kontor. Detta kommer att leverera mer strukturerade arbetsflöden för att distribuera, godkänna och avsluta förfrågningar/rekommendationer, för att säkerställa att åtgärder för att förbättra operativ prestanda utförs.

"Vi ser fram emot att många fartygsägare och operatörer använder OVERSEA för att förbättra den operativa prestandan i sina flottor", säger Jyri Jusslin, chef för Marine Service and Digital, ABB Marine & Ports. "Vi är glada över att bjuda in våra kunder till det nyöppnade OVERSEA Fleet Support Center och visa dem vad vi gör, hur vi arbetar och hur vi bäst kan stödja dem i att göra deras verksamhet mer effektiv, och i slutändan mer hållbar."

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Wallenius Marine erbjuder en komplett sjöfartsservice – från innovativ fartygsdesign och nybyggnationer till bemanning av fartyg. Visionen är att leda vägen mot verkligt hållbar sjöfart. Tack vare ett långsiktigt perspektiv och ett integrerat arbetssätt används data från verkligheten för att optimera prestandan. Wallenius Marine designar nu de första vinddrivna fartygen från Oceanbird-konceptet. www.walleniusmarine.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 12 december 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson