ABB öppnar forskningscenter värt flera miljoner dollar för att driva tekniska framsteg inom massa och papper

• Den global teknikledaren investerar i ny forskningsanläggning på Irland, vilket skapar upp till 30 arbetstillfällen inom forskning, teknik och försäljning
  • ABB:s satsning på kvalitetshanteringslösningar underlättar för papperstillverkare att uppfylla kvalitets- och effektivitetsmål

ABB öppnade i måndags ett globalt forsknings- och utvecklingscenter inriktat på pappers- och massaindustrin i Dundalk på Irland.

Det nya forskningscentret i Dundalk utgör kärnan i ABB:s erbjudande inom digitalisering och automation för pappers- och massabranschen och kommer att vara huvudort för den pågående utvecklingen av ABB:s kvalitetskontrollsystem. Nya idéer och produkter kommer att pilottestas och hanteras bland tillämpningar för förbättrad kvalitet i papperstillverkningen, där tillverkarna ofta kämpar för att balansera ständigt föränderliga variabler för att kunna producera papper enligt kundernas särskilda specifikationer. Detta kommer att omfatta lösningar för att mäta, justera, optimera och kontrollera kvaliteten i takt med att pappersbanan transporteras fram genom pappersmaskinen för att bilda slutprodukter som papper och kartong.

ABB:s vision för centret är att utveckla lösningar som svarar upp mot globala trender och kan uppfylla hållbarhetsmålen för den snabbt föränderliga industrin. Ett nytt kvalitetskontrollssystem har till exempel potential att minska det årliga spillet (produktionsbortfallet) med två procent eller mer per pappersmaskin. Detta kan påverka en fabriks hållbarhetsmål genom att de årliga utsläppen för varje maskin kan minska med samma två procent, eller 1,1 kiloton koldioxid, vid ett antagande om att en typisk maskin för papper, kartong eller mjukpapper släpper ut 57 kiloton koldioxid årligen.

Projektet tar emot stöd från den irländska regeringen genom byrån för industriell utveckling (IDA).

”Detta är en mycket välkommen investering för Dundalk, kommunen Louth och hela regionen, och den är även ett stöd för området som en plats där företag kan frodas och växa”, säger Dara Calleary, minister för näringslivsutveckling och digital omställning. ”ABB:s nya center här i Dundalk kommer att stödja teknikutvecklingen inom pappers- och massaindustrin genom att skapa upp till 30 nya högkvalificerade arbetstillfällen i området. Den nya forskningsanläggningen kommer att vara en spännande plats för innovationer som kan hjälpa papperstillverkare inom områden som minskat spill och minskade utsläpp men även inom nya metoder att nå hållbarhetsmålen. Regeringen är ett starkt stöd för alla nya innovationer som kan hjälpa oss att nå målet att skydda planetens framtid. Tack till ABB för deras fortsatta investeringar på Irland och ett stort grattis till hela teamet, och jag önskar er allt gott med detta spännande nya utvecklingssteg.”

Centret kommer att dra nytta av modern teknik som additiv tillverkning (3D-printning), kollaborativa robotar och AR/VR inom utbildning och fältservice för att bättre kunna svara upp mot behoven hos ABB:s massa- och pappersutvecklingsteam. Anläggningen kommer också att innehålla en ny utbildningshubb som ska erbjuda kompetensutvecklingsstöd för både ABB och företagets kunder, vilket möjliggör fler samarbeten mellan olika branscher.

”ABB:s pappers- och massaverksamhet växer år för år, och denna investering i vår utveckling av kvalitetskontrollssystem kommer att innebära att vi kan behålla vår position som global marknadsledare och driva branschen framåt för nästa generation av papperstillverkare”, säger Joachim Braun, chef för ABB Process Industries. ”Irland rankas som ett av de 10 bästa EU-länderna för innovation och landet kommer på fjärde plats bland dem med den högsta andelen internationell arbetskraft i EU. Detta gör Irland till den perfekta platsen för vår nya forsknings- och utvecklingsanläggning. Med Dundalk som bas kommer vi att fortsätta att verka för branschens framtid och utveckla ny teknik som kan möta de föränderliga behoven hos våra kunder.”

”ABB har varit en ledande arbetsgivare i Dundalk i 40 år”, säger Mary Buckley, tillförordnad chef för byrån för industriell utveckling på Irland (IDA). ”Detta nya forskningscenter utgör en betydande utbyggnad som passar väl in i IDA:s hållbarhetsfundament, som är centralt för vår nuvarande strategi. Jag önskar ABB all framgång med denna investering som omfattar flera miljoner euro.”

IDA Irland skapades ursprungligen för att hjälpa till att locka utländska investeringar till landet och har haft kontakter med ABB ända sedan 1980-talet. Organisationen är ett autonomt statligt organ som finansieras av regeringen och verkar till stöd för företag som behöver komma i kontakt med Irlands skickliga och mångfaldstäta kompetensbas via universitet och yrkesorganisationer.

”Det här nya centret representerar ABB:s stolta arv och närvaro på Irland, vilket är oerhört viktigt för oss”, säger Michael Kerley, Global Technology Manager för ABB Pulp & Paper och boende i Dundalk. ”Förutom att vara ett nav för teknisk innovation inom pappers- och massaindustrin kommer det nya centret att spela en avgörande roll som katalysator för upp till 30 nya kvalificerade arbetstillfällena under de närmaste tre till fem åren samtidigt som man därigenom stärker Irlands kompetenspool och stöder den lokala ekonomin.”

Dundalk är ett av ABB:s fyra största forsknings- och utvecklingscenter för massa och papper globalt, tillsammans med Bangalore, Singapore och Stockholm. Centret kommer också att fungera som försäljnings- och servicekontor för ABB Robotics & Discrete Automation, som har haft verksamhet på Irland i 25 år. Anläggningen kommer att utgöra en perfekt bas för arbetet med att ta fram nya sätt att samarbeta inom olika affärsområden för bättre service åt kunderna. ABB har cirka 180 anställda fördelade på fem orter på Irland.

Rekryteringen pågår och kommer att utöka den befintliga personalstyrkan på drygt 40 medlemmar från över 12 olika nationaliteter för att bilda ett team av personer med kompetenser inom fysik, teknik, elektronik, mekanik, programvara, projektledning och försäljning.

De lediga tjänsterna finns på lediga jobb på ABB Irland.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ~ 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt # 1 distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter. go.abb/processautomation

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 27 februari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson