ABB öppnar kontor i Burma efter 20 års frånvaro

Kraft- och automationsteknik till Burma/Myanmars snabba tillväxt inom elektricitet, industri och infrastruktur

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, invigde idag sitt första nya kontor i Yangon, Burma, efter 20 år utan egen närvaro i landet. Med lokal närvaro kan ABB bättre stötta sina lokala kunder, förbättra servicekapaciteten och utöka sina aktiviteter i landet.

Kontoret kommer att bidra till att göra hela ABB:s portfölj av kraft- och automationsteknik tillgänglig för kunder i Burma och blir det första steget i att bygga upp en serviceorganisation i landet.

”ABB:s teknik är idealiskt positionerad för att stödja den snabbväxande ekonomin i Burma genom att stärka elnätet, höja industrins produktivitet och tillhandahålla lösningar för viktig infrastruktur och utveckling av hållbara transporter. Denna satsning är helt i linje med ABB:s nya strategi att expandera in på marknader där vi idag är underrepresenterade”, säger Frank Duggan, chef för global markets.

Myanmars BNP har stigit med ett årligt genomsnitt av 7,3 procent sedan 2012, och utländska direktinvesteringar i landet väntas öka med 6,8 procent till 2,7 miljarder dollar. Mer än 70 procent av landets invånare har inte tillgång till tillförlitlig elektricitet.

Världsbanken har förbundit sig att investera 1 miljard dollar för att stödja utbyggnaden av generering, överföring och distribution av el under de nästkommande 15 åren, medan Asiatiska utvecklingsbanken, ADB, bedömer behovet av energiinvesteringar till 18 miljarder dollar fram till 2030 för att understödja årlig ekonomisk tillväxt av 7,5 procent.

I tillägg till det nya kontoret har ABB undertecknat ett intentionsavtal med Yangon Technological University om att donera demoutrustning till universitetets laboratorium för kraftsystem. ABB ska också rekrytera ett antal lokala blivande ingenjörer för sitt regionala traineeprogram för studenter. ABB har länge betonat den viktiga roll som ingenjörskonst spelar i teknisk och ekonomisk samhällsutveckling.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier samt inom transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi