ABB på Energitinget om smarta elnät, energieffektiv industri och infrastruktur

ABB presenterar utmaningar, problem och lösningar på Energitinget 16 – 17 mars

ABB är en av de stora spelarna på marknaden när det gäller produkter och system som möjliggör omställningen till förnybar energi och ökad energieffektivitet. På Energitinget 16 – 17 mars visar ABB i sin utställning och under sina föredrag vad smarta elnät betyder för ett hållbart samhälle - vilka är möjligheterna och vad kan göras idag. ABB visar också hur samhälle och industrier kan bli mer energieffektiva med hjälp av både små och stora investeringar. ABB bidrar med inte mindre än åtta föreläsare under följande rubriker på Energitinget: Tisdag 16 mars • 13:30 - Effektiva elmotordrifter vs. svenska myter, traditioner och bristande incitament, Tomas Lagerfelt • 15:00 - Konsekvensanalys av svenskt marknadsstöd till solceller, Bengt Strid Onsdag 17 mars • 09:00 - ABB:s teknik möjliggör utveckling av förnybar energi i Kina, Niklas Persson. • 09:00 - Samhällsnyttor med smarta elnät, Karl Elfstadius • Nödvändiga kompletteringar i dagens elnät, Per Halvarsson • Framtidens laddinfrastruktur för elfordon, Bertil Nygren • Aktiva hus i ett smart samhälle, Mats Karlberg • Hållbara städer - Norra Djurgårdsstaden, Marie Fossum, Fortum I ABB:s utställning visar man bland annat exempel på ett framtida samhälle där både kommuner, industri och den personliga individen bidrar till att minska energiförbrukningen och därmed en bättre miljö. Till exempel presenteras ABB:s bidrag till Norra Djurgårdsstaden och Aktiva hus, där belysning, värme, ventilationer och markiser styrs automatiskt efter närvaro i rummet och där hushållsmaskiner styrs om efter tillgången till el och därmed minskar kostnader för konsumenten. Energieffektivisering blir allt mer en ödesfråga och potentialen för effektivisering av motordrifter är mycket stor. Tekniken och kunskapen för att åstadkomma målen finns absolut. Detta får dock ofta strida mot hinder i form av myter, traditioner och bristande incitament. Under energitinget berättar ABB bland annat om hur man ser på dessa hinder och ger konkreta exempel från industrin som visar hur man kan komma runt dessa myter och traditioner. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.