ABB planerar att avnotera amerikanska depåbevis från NYSE

ABB planerar att avnotera sina amerikanska depåbevis (American Depositary Receipts, ADRs) från New York Stock Exchange (NYSE) och avser att avregistrera depåbevisen och underliggande aktier enligt den amerikanska Securities Exchange Act of 1934 (Exchange Act). I samband med avnoteringen av depåbevisen från NYSE avser ABB att konvertera det nuvarande sponsrade nivå II ADR-programmet till ett sponsrat nivå I ADR-program, vilket skulle ge amerikanska investerare ett fortsatt investeringsalternativ utöver den ordinarie ABB-aktien. Företagets aktier är fortsatt noterade på SIX Swiss Exchange (SIX) samt Nasdaq Stockholm på grund av företagets historia.

ABB noterades på NYSE i april 2001. Investerarnas tillgång till internationella aktiemarknader har förändrats avsevärt på senare tid i och med digital handel på flera plattformar vilket ger investerare många nya möjligheter. Därmed har behovet att vara noterad på så många som tre olika aktiemarknader minskat.

Handeln med ABB:s aktier sker för närvarande främst på SIX och via elektroniska handelsplattformar. ABB förväntar sig att minskningen av antalet listningar stöttar förenklingen och effektiviseringen internt, samtidigt som företaget fortsatt är fast beslutet att ha en öppen och frekvent dialog med amerikanska investerare liksom tillämpar bästa praxis för bolagsstyrning och transparent finansiell rapportering.

ABB planerar att lämna in den obligatoriska Form 25 till SEC runt den 12 maj 2023. Den sista handelsdagen för ABB:s depåbevis på NYSE förväntas bli omkring den 22 maj 2023 och avnoteringen förväntas träda i kraft runt den 23 maj 2023.

När avlistningen trätt i kraft kan ABB:s depåbevis inte längre handlas på NYSE utan kommer istället att handlas på OTC-marknaden (over-the-counter) i USA. I samband med avnoteringen kommer ABB att etablera ett nivå I ADR-program så att investerare kan behålla sina ABB-aktier i form av depåbevis. När den 12-månaders genomsnittliga dagliga handelsvolymen i USA med ABB:s depåbevis har minskat till mindre än 5 procent av globalt genomsnittlig daglig handelsvolym (ADTV), avser ABB att ansöka om avregistrering hos SEC och om att avsluta sin rapporteringsskyldighet enligt Exchange Act.

”De senaste åren har kapitalmarknaden rört sig starkt mot handel på digitala plattformar. Dessutom har ABB en stark balansräkning och god tillgång till kapitalmarknaden för att möjliggöra både organisk och icke-organisk tillväxt, samtidigt som vi levererar utdelning till aktieägarna. Därför menar vi att vi inte längre behöver vara noterade på tre olika aktiemarknader. Avnoteringen och avregistreringen i USA blir ytterligare ett steg mot en förenkling och effektivisering av ABB. Jag vill också betona att vi fortsatt är fast beslutna att förse den amerikanska marknaden med våra ledande, hållbara och resurseffektiva lösningar för elektrifiering och automation, säger Timo Ihamuotila, CFO på ABB.

USA är ABB:s största marknad och står för närmare en fjärdedel av koncernens intäkter. Sedan 2010 har ABB investerat sammanlagt 14 miljarder dollar i USA genom förvärv, anläggningsutbyggnader, driftförbättringar, toppmodern utrustning, produkter och personal. Med cirka 20 000 medarbetare i över 40 distributions- och tillverkningsanläggningar investerar, växer och betjänar ABB marknader i hela USA genom industrier som skapar arbetstillfällen, uppmuntrar till innovationer och uppnår en mer produktiv, hållbar framtid.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 25 april 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller s.k. framåtsyftande information och uttalanden som bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”avser”, ”förväntar, ”planerar” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål eller förväntade transaktioner. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med covid-19-pandemin, fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, inklusive konflikten i Ukraina, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias. Föregående lista över faktorer är inte uttömmande och alltför stor vikt ska inte läggas vid något framåtblickande uttalande, inklusive prognoser, som enbart kan hänföras till det datum då det utfärdades.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com