ABB planerar att lansera nytt aktieåterköpsprogram efter att programmet 2021-2022 avslutats

Ett uppföljande aktieåterköpsprogram förväntas inledas i april 2022 och löpa till årsstämman 2023.

Aktieåterköpsprogrammet ska överskrida återstående 1,2 miljarder dollar från avyttringen av Power Grids

ABB har slutfört det aktieåterköpsprogram som lanserades i april 2021 som en del av företagets åtagande att ge aktieägarna likviden från avyttringen av Power Grids på 7,8 miljarder dollar. Under aktieåterköpsprogrammet har ABB köpt tillbaka totalt 90 066 100 registrerade aktier – motsvarande 4,15 procent av det emitterade aktiekapitalet vid starten av aktieåterköpsprogrammet – för totalt cirka 3,1 miljarder dollar de senaste 12 månaderna. Totalt har ABB sedan juli 2020 köpt tillbaka 218 686 689 aktier under kapitalavkastningsprogrammet för Power Grids till det totala beloppet på cirka 6,6 miljarder dollar.

Vid dagens årsstämma godkände ABB:s aktieägare, som tidigare meddelats, annulleringen av 88 403 189 aktier: 74 782 600 aktier som förvärvats under programmet 2021–2022 och 13 620 589 aktier som förvärvats under det första kapitalavkastningsprogrammet för Power Grids som inte tidigare föreslagits för annullering vid ABB:s årsstämma 2021.

I enlighet med ABB:s principer för kapitalallokering och programmet för optimering av kapitalstrukturen för att bibehålla en stark kreditvärdering godkände ABB:s styrelse idag ett nytt aktieåterköpsprogram på upp till 3 miljarder dollar. Som en del i programmet avser företaget att ge aktieägarna återstående 1,2 miljarder dollar från avyttringen av Power Grids på 7,8 miljarder dollar. Det nya programmet förväntas lanseras i april 2022. Det kommer att genomföras i en så kallad second trading line på SIX Swiss Exchange och planeras löpa fram till företagets årsstämma 2023.

ABB:s CFO Timo Ihamuotila säger: ”ABB har som mål att ha en stark och effektiv balansräkning. Vi är glada över att vara i en position där vi kan tillkännage det nya aktieåterköpsprogrammet som helt följer ABB:s konsekventa principer för kapitalallokering.”

ABB avser att begära att aktieägarna godkänner annulleringen av de återstående aktierna som köpts in under aktieåterköpsprogrammen 2021-2022 liksom de som köpts in under det nya programmet vid årsstämman 2023.

Dessutom avser ABB att köpa upp till 15 miljoner aktier fram till årsstämman 2023, huvudsakligen för användning i samband med aktieprogrammet för anställda.

ABB innehar för närvarande 140 miljoner egna aktier inklusive de 88 miljoner aktier som godkänts för annullering vid dagens årsstämma.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller s.k. framåtblickande information och uttalanden om aktieåterköpsprogrammet. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat och känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”avser”, ”förväntar, ”planerar” och liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 24 mars 2022, vilket kan läsas på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com