ABB presenterar en mobil laddare för Formel E säsong 9

• ABB Formula E Race Charger har en maximal effekt på 160 kW
  • Möjligheten att ladda två bilar samtidigt före loppet minskar fotavtrycket och förbättrar hållbarheten
  • En video som visar ABB:s laddningsteknik

ABB presenterar idag den laddteknik som ska användas vid säsong 9 av ABB FIA Formula E World Championship, när företaget antar sin nya roll i serien som officiell laddleverantör.

I samarbete med ingenjörer från FIA och Formel E har ABB utvecklat en kompakt, tillförlitlig och säker lösning för laddning av de nya Gen3-bilarna innan tävlingsdagen samt mellan sessionerna. Laddaren är utformad på ett robust, välanpassat och ergonomiskt sätt som medger enkel transport och installation över hela världen.

Varje laddare kan leverera en maxeffekt på 160 kW och kan ladda två fordon med 80 kW uteffekt samtidigt. Det innebär att tävlingsteamen kan dra nytta av en ”dubbel laddkapacitet” från en enhet, vilket avsevärt minskar laddarens fotavtryck och minskar transportutsläppen, eftersom det inte längre behövs en enhet per bil.

ABB Formula E Race Charger är försedda med ABB:s senaste laddteknik och bygger på företagets ledande ställning inom sektorn. Den här kombinationen – beprövad i vägtillämpningar – gjorde det möjligt för ABB att utveckla skräddarsydda lösningar som tillgodoser de tuffa laddningskraven i motorsportsmiljön. ABB har kunnat ta fram en lösning som erbjuder bästa tillförlitlighet och konsekventa prestanda oavsett var i världen laddarna används och med olika strömkällor.

Frank Mühlon, vd för ABB E-mobility, säger: ”Vi är glada över att kunna föra ut våra innovativa laddningslösningar till den största globala e-mobilitetsarenan – ABB FIA Formula E World Championship – och vi fortsätter i vår strävan att använda serien som en provningsanläggning för nya, mer hållbara tekniker. Genom att ladda Gen3-bilarna får vi tillgång till värdefull testinformation om laddning i höghastighets- och konkurrensutsatt miljö. De erfarenheter och kunskaper vi får kommer att användas till att löpande förbättra ABB:s laddare för kunder och konsumenter.”

Jamie Reigle, vd för Formel E, tillägger: “Tekniska framsteg och hållbar innovation är hörnstenar i ABB FIA Formula E Work Championship. Vårt partnerskap med ABB bygger på ett gemensamt engagemang för att främja elektronisk mobilitet och vi är glada att ABB kommer att leverera avancerade laddningssystem till våra tävlingsteam i Gen3. ABB:s mobila laddare sätter industristandarden och kommer att fungera som kritisk infrastruktur för att genomföra mästerskapet. Vi ser fram emot att visa upp ABB:s ledande laddningsprodukter under tävlingens stränga normer och visa att hög prestanda och hållbarhet kan samexistera utan kompromisser.”

ABB är världsledande inom laddlösningar för elfordon och har försäljning i över 85 länder. Sedan företaget gick in på e-mobilitetsmarknaden 2010 har man sålt över 40 000 DC-snabbladdare och 800 000 AC-laddare, inklusive de laddare som säljs via Chargedot.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.  www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 15 november 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson