ABB presenterar hållbara lösningar på Dubai EXPO 2020

Företaget visar upp hur teknik kan spela en viktig roll i uppbyggnaden av ett samhälle med låga koldioxidutsläpp.

ABB kommer att delta i Dubai EXPO 2020 som officiell partner i den svenska paviljongen för att visa upp den ledande tekniken med digitalt och interaktivt samarbete med över 100 företag och institutioner. ABB:s historia sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden med Sverige som en av födelseplatserna. ABB kommer att delta i Sveriges satsning att lyfta fram de mest innovativa lösningarna som hjälper till att bygga upp ett smart samhälle enligt paviljongens ledmotiv ”Co-creation for Innovation”. Detta är den första världsutställningen hittills som äger rum i Mellanöstern. EXPO 2020 blir en mötesplats för företag och myndigheter och är öppen mellan 1 oktober 2021 och 31 mars 2022.

Som en del av ABB:s närvaro i Dubai kommer företaget att lyfta fram hur plastavfall omvandlas till möbler med en särskilt anpassad robot från ABB och hur hållbarheten och produktionseffektiviteten inom gruvdrift kan ökas genom att använda smarta, digitala lösningar. Andra projekt innefattar ABB-lösningar som hjälper till att omvandla Västerås – Sveriges femte största tätort – till en av de smartaste städerna i landet, etablera en av världens högsta träbyggnader som ett skyltfönster för toppmodern energiteknik och forskning i nya material för en smartare och mer hållbar framtid.

ABB:s vd Björn Rosengren deltar också i ett seminarium på hög nivå med temat ”Switzerland and Sweden – Partners in Technology and Sustainability” som ska manifestera 100 år av officiella relationer mellan de båda länderna. Tillsammans med representanter från Schweiz och Sverige kommer eventet att utforska hur industrin kan bidra till ett nyligen undertecknat samförståndsavtal mellan de båda innovationsverken Innosuisse och Vinnova inom områdena kunnande och lärande, vetenskap och hållbar innovation.

Björn Rosengren säger: ”ABB är stolta över att delta i denna utställning som tar upp viktiga utmaningar som världen står inför idag. Vi är övertygade om att våra elektrifierings- och automationslösningar spelar en viktig roll när vi ska visa upp kraften i innovationer och teknologi för en mer hållbar värld. Det är den perfekta plattformen där ABB kan positionera sig som ett ledande teknikföretag med starkt fokus på människor, teknik och hållbarhet.”

Anna Hallberg, Sveriges utrikeshandelsminister, tillägger: ”Världsutställningen Expo 2020 i Dubai erbjuder en unik möjlighet att lyfta fram våra innovativa, smarta och hållbara teknologier som kan lösa några av världens allra mest angelägna utmaningar. Jag är väldigt stolt över att Sverige och svenska företag går i bräschen för denna utveckling. ABB är ett lysande exempel på detta och jag värdesätter mycket att de deltar som officiell partner i den svenska paviljongen.”

ABB har en lång framgångsrik tradition av att stötta de lokala kunderna i Förenade Arabemiraten och har tillhandahållit toppmodern teknik till en rad olika projekt i landet. Bland dem ser vi elektrifieringslösningar för Burj Khalifa, världens högsta byggnad, och världens första fullt funktionella kontor som byggts med 3D-utskrivna betongelement. Automations- och elektrifieringsteknik från ABB används också på Dubais internationella flygplats, i stadens tunnelbanesystem och i Mall of the Emirates.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 26 juli 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson