ABB presenterar ny Azipod på den växande marknaden för elektrisk fartygsframdrift

Azipod D erbjuder överlägsen tillförlitlighet med enklare underhåll och upp till 25 procent lägre energianvändning

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, presenterade idag sin nya modell, Azipod D, i företagets beprövade serie av marina framdrivningssystem. Den nya produkten ger fler fartygstyper möjlighet att dra nytta av den tillförlitlighet och flexibilitet som har gjort Azipod till det ledande elektriska framdrivningssystemet för ett stort antal fartygstyper.

ABB:s växellösa framdrivningssystem Azipod är redan idag förstahandsvalet för många kryssningsfartyg, isbrytare, isgående fraktfartyg och offshore servicefartyg. Med Azipod D kan också fartyg som borrfartyg, bygg- och arbetsplattformar samt färjor nu dra nytta av den högre flexibilitet, driftsäkerhet och energieffektivitet som Azipodtekniken erbjuder.

”Vi är glada över att utöka Azipodfamiljen och göra fördelarna med vårt elektriska framdrivningssystem tillgängliga för ett större antal fartygstyper. Redare och operatörer efterfrågar tillförlitliga lösningar som förbättrar deras konkurrenskraft på en volatil marknad – Azipod D är vårt svar på dessa krav”, säger Peter Terwiesch, chef för ABB:s division Process Automation.

Den elektriska framdrivningen i ABB:s Azipodsystem bidrar till högre lönsamhet tack vare sänkta underhållskostnader och lägre bränsleförbrukning. Fördelarna inkluderar också överlägsen manövrerbarhet, konkurrenskraftiga investeringskostnader, enkelt service- och underhållsarbete samt en påtagligt högre verkningsgrad jämfört med mekaniska trustorer.

Azipod D ger fartygskonstruktörer och fartygsbyggare en ökad flexibilitet när det gäller val av skrovmodell och propellerstorlek, såväl som enkel installation av framdrivningsenheten. Azipod D kräver upp till 25 procent mindre installerad kraft, detta delvis till följd av att den nya hybridkylningen ökar motorns verkningsgrad med upp till 45 procent.

ABB:s Azipod D finns med effekter från 1,6 till 7 megawatt (MW) per enhet.

Egenskaperna hos Azipod gör systemet speciellt attraktivt för offshoresegmentet, där många fartyg opererar i ett dynamisk positionsläge med högsta krav på tillförlitlighet. I förening med elektrisk framdrivning är Azipod det idealiska systemet för att tillgodose behovet av varierande effektbehov samt hög effektivitet och flexibilitet, varav samtliga är typiska krav för offshoresegmentet.

Enligt det ledande skeppsmäklar- och undersökningsföretaget Clarkson’s Research har antalet elektriskt framdrivna fartyg ökat i en takt av 12 procent per år de senaste tio åren, vilket är tre gånger snabbare är ökningstakten för världens fartygsflotta totalt.

Om Azipod

Sedan ABB utvecklade Azipod 1987 har systemet kommit att bli förstahandsvalet för ett antal fartygssegment. Azipod består av en kompakt, styrbar roterande ”kapsel” fäst på fartygsskrovets utsida, med propellern ansluten direkt till motoraxeln, med effekter upp till 22 MW. Idag är det totala effekten av alla installerade och beställda Azipodenheter mer än 4 000 MW, motsvarande elkonsumtionen i hela Londonregionen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Technology Media Relations
Reiner Schönrock