ABB redovisar solida resultat i fyra divisioner, ”Step change-program” i Power Systems

• Stabil orderingång på jämförbar1 basis, fortsatt positiv tidig-cyklisk trend
  • Stabilt operativt EBITDA3, exklusive Power Systems
  • Starkt förbättrat kassaflöde från rörelsen
  • Åtgärdsprogram ”Step change” infört i Power Systems för en grundligare förändring av verksamheten

2014-04-29 – ABB rapporterade idag stabila ordernivåer och intäkter för första kvartalet 2014 till följd av att företaget drar nytta av sin breda närvaro i tidig-cykliska industrisektorer och välbalanserade geografiska täckning.

Orderingången3 på 10,4 miljarder dollar var stabil, nära nivån för ett år sedan, trots fortsatt trög ingång av stora order från energiföretag och sen-cykliska industrier. Intäkterna uppgick till 9,5 miljarder dollar, med ökande automationsintäkter och minskande kraftintäkter, varav de senare speglar en lägre ingående orderstock på kraftsidan jämfört med samma kvartal 2013.

Den operativa EBITDA-marginalen3 var högre i Low Voltage Products och Process Automation och stabil i Power Products och Discrete Automation and Motion, exklusive den förväntade utspädande effekten av förvärvet av Power-One. Koncernens operativa EBITDA och EBITDA-marginal påverkades negativt av ett svagt rörelseresultat i Power Systems och kostnader relaterade till främst stora EPC-projekt (engineering, procurement and construction) inom solkrafts- och havsbaserad vindkraftsgenerering, vilket gav en förlust för divisionen i kvartalet. Kassaflöde från rörelsen förbättrades under kvartalet trots försämringen i Power Systems.

”Vi fortsätter att prestera enligt mål i fyra divisioner, vilka sammantaget redovisade ökade tidig-cykliska order, stabila resultat och starkare kassaflöde för första kvartalet”, sa Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Stark ordertillväxt och kassaflödesgenerering i Discrete Automation and Motion samt solida intäkter i Low Voltage Products var höjdpunkter i kvartalet. Power Products upprätthöll sin starka lönsamhet och Process Automation redovisade en rekordhög operativ EBITDA-marginal.”

“Med avyttringen av HVAC-verksamheten i Thomas & Betts såväl som verksamheten Power Solutions i Power One, såsom meddelades igår, gör vi goda framsteg i arbetet att renodla portföljen.”

”Vi är besvikna över det fortsatt svaga resultatet i Power Systems och vidtar nu rigorösa åtgärder som sträcker sig klart längre än den tidigare presenterade strategiska ompositioneringen”, sa Spiesshofer. ”Efter en noggrann översyn har den nya ledningen initierat ett ”step change”-program och redan fattat ett antal korrektiva beslut, bland annat att sluta lämna anbud på EPC-kontrakt inom solkraft och att göra ytterligare förändringar i ledningen. Förändringen av Power Systems kommer att ta längre tid än vi räknade med från början, men vi är fortfarande övertygade om att resultatet blir en stark och konkurrenskraftig verksamhet.”

”Våra ambitioner framåt under 2014 är att fortsätta leverera solida resultat i fyra av våra fem divisioner och att vända Power Systems”, sa Spiesshofer. ”Samtidigt gör ledningsgruppen goda framsteg i att ta fram vår plan på längre sikt och vi ser fram emot att presentera denna på vår kapitalmarknadsdag i september.”

1 För non-GAAP measures, se ”Supplemental Financial Information i bilaga till det engelska pressmeddelandet.
2 Se Reconciliation of operational EBITDA to Income from continuing operations before taxes i Not 11 i Interim Consolidated Financial Information (unaudited) i det engelska pressmeddelandet.
3 Ledningens diskussion kring order och intäkter utgår från förändringar i lokal valuta. För förändringar i USD, se respektive resultattabell i det engelska pressmeddelandet.

Ytterligare information

Pressmeddelandet samt en bildpresentation med ABB-koncernens resultat för första kvartalet 2014 finns tillgängligt på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats www.abb.com/investorrelations.
ABB håller en telefonkonferens för journalister idag kl 10:00 i Zürich, Schweiz. För att delta, ring 08 5051 0031. Telefonlinjerna öppnas 15 minuter innan konferensen startar. Den inspelade konferensen finns tillgänglig i 24 timmar med start en timme efter telefonkonferensens slut. För att lyssna, ring +41 91 612 4330. Inträdeskod: 12909#.
ABB håller telefonkonferens för analytiker och investerare idag kl 15:00. För att delta, ring 08 5051 0031. Deltagare ombeds ringa 10 minuter innan konferensen startar. Den inspelade konferensen finns tillgänglig som podcast en timme efter telefonkonferensens slut och kan laddas ned från ABB:s webbplats.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 29 april 2014, vilket kan läsas i sin helhet inklusive resultattabeller och finansiell information på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi