ABB revolutionerar batteriladdare för alla tåg – storleken reducerad med en faktor 10

2016-09-15 – Kompakt batteriladdare använder banbrytande kiselkarbidbaserad krafthalvledarteknik och väger 80 procent mindre än tidigare generation.

Vid den stundande mässan InnoTrans i Berlin 20-23 september kommer ABB att presentera en nästa generation batteriladdare baserad på krafthalvledare med kiselkarbid (SiC) för användning i alla typer av järnvägsapplikationer. Tågbatterier strömförsörjer kritiska system såsom styrning och belysning. Den nya serien batteriladdare BORD­LINE®BC kompletterar ABB:s omfattande familj av kraft- och omriktarprodukter för järnväg och är kompatibel med spänningarna i alla standardbatterier för tåg. Med en storlek av endast 360 x 220 mm – storleken av en skokartong – är den cirka 10 gånger mindre och 80 procent lättare än tidigare generationer. Den nya laddaren har en hög effekttäthet på 1 kilowatt per liter och kilo, en förbättring med en faktor 15 från tidigare generationer.

Moderna tåg har varierande krav för kraftelektronikkomponenter. I lokaltrafiklösningar, till exempel spårvagnar, måste komponenterna väga så lite som möjligt för att göra hela systemet så energieffektivt som möjligt. Behovet i fjärrtåg och höghastighetståg handlar om kompakta och kraftfulla med samtidigt tillförlitliga laddare.

BORDLINE BC använder ABB:s beprövade modulära plattformsdesign med, för första gången, inbyggd SiC-teknik. SiC-halvledare möjliggör högre effekttäthet och högre verkningsgrad än vad som är möjligt med konventionella halvledare (Si) tack vare sin höga ledningsförmåga. Att bemästra SiC-tekniken resulterar i reducerad storlek, vikt och kylningskrav samt högre systemeffektivitet, vilket alla är kritiska faktorer för varje tågoperatör.

”Den nya batteriladdaren utnyttjar alla tillgängliga fördelar med SiC och så kallad soft switching för att uppnå en ny prestandanivå i kraftkomponenter för järnväg”, säger Sami Atiya, global chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”ABB har en lång historia av att förse järnvägsindustrin med innovativ och energieffektiv teknik och vi fortsätter att utveckla innovativa lösningar för transportsektorn, ett prioriterat tillväxtområde i vår strategi Next Level.”

De nya höghastighetstågen från Stadler som ska trafikera den nya Gotthardtunneln och drivas av Swiss Federal Railways (SBB) kommer att utrustas med denna banbrytande teknik.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Teknisk information:

SiC-krafthalvledare erbjuder betydande fördelar jämfört med traditionell kiselbaserad teknik i kraftapplikationer med höga krav på låga förluster, hög omriktarfrekvens och/eller höga temperaturer. Exempelvis är den elektriska genomslagshållfastheten med SiC-teknik runt 10 gånger högre än med Si-teknik. Låga förluster är av kritisk betydelse för verkningsgraden och SiC-teknik kan minska elförlusterna med upp till en faktor 5. Högfrekvensomriktning kan höjas från området 10-20 kHz med en faktor 10.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock