ABB Robotics lanserar energieffektivitetstjänst för att hjälpa kunder att sänka kostnaderna och stärka hållbarheten

• Robotics Energy Efficiency Service sänker kostnaderna och stärker hållbarheten genom att minska energiförbrukningen med upp till 30 procent1
  • Verktyg och analyser gör det enkelt att mäta och optimera robotars energieffektivitet
  • Av undersökningen Global Energy Efficiency Movement2 framgår att industriföretag ser minskade energikostnader och förbättrad hållbarhet som viktiga konkurrensmedel

ABB Robotics har lanserat en energieffektivitetstjänst som ger tillverkare tillgång till ett helt paket med konsult- och analysverktyg för att öka energieffektiviteten hos robotarna.  Tjänsten kan leda till upp till 30 procent i energibesparingar1 och minskar de höga energikostnader som hindrar konkurrenskraften för 58 procent av de globala tillverkarna i undersökningen, enligt den nyligen utkomna rapporten Energy Efficiency Movement2.

”Det är en prioritet för tillverkare att minska sin energiförbrukning, och över 93 procent av de tillfrågade uppger att de kommer att investera i energieffektiviseringsåtgärder under de kommande tre åren för att minska kostnaderna och uppnå framsteg mot mer hållbara verksamheter”, säger Michael Hose, chef för ABB Robotics Customer Service Business Line. ”Vår nya tjänst identifierar sätt att uppnå dessa mål genom att optimera robotarnas energieffektivitet, inklusive finjustering av prestanda och användning av den senaste robottekniken.”

Att mäta energieffektiviteten hos industrirobotarna har traditionellt varit en komplex uppgift som innefattar mätning av flera elkomponenter. Det har också varit svårt att mäta påverkan från faktorer som ineffektiva konfigurationer, komponentdimensionering, överbelastning och ändringar av tillämpningarna som kan medföra förändringar av robotens ursprungliga prestanda.

ABB Robotics Energy Efficiency Service hanterar dessa utmaningar genom att kombinera ABB:s 50-åriga erfarenhet av industrirobotar med en uppsättning verktyg för energimätning, vilket ger ett enkelt sätt att bedöma och optimera robotarnas energieffektivitet.

Sviten består framför allt av tre verktyg – Standby Energy Optimization, Program Optimization samt Energy Monitoring and Benchmarking.

Verktyget ’Standby Energy Optimization’ är ett externt mätverktyg som kunderna kan använda till att bedöma den verkliga energiförbrukningen hos deras robot och styrenhet. Data som samlas in av verktyget används för att generera en rapport med råd om olika sätt att spara energi och rekommendationer om vad som mer kan göras för att finjustera prestandan.

Verktyget ’Program Optimization’ analyserar en robots driftprogram för att identifiera förbättringsområden för att spara energi. Med backupdata från roboten identifierar verktyget åtgärder såsom justering av robotens programmerade hastighet eller ändring av rörelsebanor, vilket kan förbättra prestanda och minska energiförbrukningen.

Verktyget ’Energy Monitoring and Benchmarking’ möjliggör fortlöpande övervakning av robotens energiförbrukning och gör jämförelser. Energiförbrukningsdata görs tillgänglig tillsammans med rekommendationer om prestandaförbättringar och jämförelser med robotar i liknande tillämpningar.

Tjänsten kan också utföra analyser om hur uppgradering till nya generationers teknik med energisparfunktioner påverkar förbrukningen. ABB:s nya robotstyrenhet OmniCore erbjuder den bästa möjliga rörelsekontrollen, liksom 20 procents energibesparing genom funktioner som energibesparande regeneringsteknik och bromskraftåtervinning.

Energy Efficiency Service är den senaste utvecklingen i ABB:s strategi att hjälpa företag att transformera sin hållbarhet genom att använda automation till att optimera processer och minimera spill.

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 7 oktober 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Referenser:

1. Källa: ABB:s pilotstudier som bygger på förhållandena för den installerade basen och optimala prestandaförbättringar enligt alla ABB-rekommendationer

2. Källa: ABB Energy Efficiency Movement (2024) – From Insight to Implementation: Business Perspectives on Energy Efficiency Investment

En sammanfattning av rapporten Energy Efficiency Movement finns här: ‘A new report shows an increase in the number of businesses investing in energy efficiency, up 7 percent from 2022

ABB Sverige

Christine Gunnarsson