ABB Robotics lanserar global utmaning för startupföretag

Startupföretag och uppskalningsföretag får skicka in idéer om programmering med naturligt språk, inlärning av färdigheter och autonomt beslutsfattande

Vinnarna får tillgång till ABB:s globala nätverk, banbrytande tekniker och långsiktiga möjligheter till samarbete

ABB Robotics driver innovationer och samarbeten som bygger vidare på framgångarna med tidigare startup-utmaningar

ABB tillkännager idag lanseringen av 2024 års Robotics AI Startup Challenge, en global tävling som utformats för att påskynda utvecklingen av lösningar för artificiell intelligens (AI) inom robotik. Utmaningen är en del av ABB:s ekosystem för innovationer. En tidigare utmaning resulterade i förvärvet av Sevensense i januari 2024, ett schweiziskt startup-företag och ledande leverantör av AI-baserad navigeringsteknik med 3D-vision för autonoma mobila robotar (AMR). ABB Robotics senaste utmaning kommer att främja innovationer och samarbete mellan ABB och startup-pionjärer och uppskalnings­företag runt om i världen.

”Innovationer har legat ABB varmt om hjärtat ända sedan vår robotverksamhet grundades för 50 år sedan och vi ser en enorm potential för startupföretag och uppskalningsföretag när det gäller att driva på tekniska framsteg”, säger Marc Segura, chef för ABB Robotics. ”ABB Robotics AI Startup Challenge är en möjlighet för oss att samarbeta med de mest kreativa och framåtblickande hjärnorna på detta område när vi arbetar tillsammans för att forma framtiden för robotik och automation.”

Samarbetar med de skarpaste hjärnorna inom AI och robotik

Till ABB Robotics AI Startup Challenge bjuds deltagare att lämna in banbrytande idéer och lösningar inom tre centrala områden: programmering med naturligt språk, inlärning av färdigheter och autonomt beslutsfattande. Genom att utnyttja styrkan med AI utvecklar ABB nästa generations robotar som är mer intuitiva, anpassningsbara, lättanvända och effektiva. De omvandlar branscher och gör företagen mer motståndskraftiga och arbetet mer givande för medarbetarna.

Deltagarna i utmaningen får möjlighet att samarbeta nära tillsammans med ABB:s förstklassiga ingenjörer, de får tillgång till toppmodern robotteknik och kan dra nytta av företagets globala nätverk av kunder och partners. Det vinnande teamet tilldelas ett kontant pris på 30 000 dollar och möjlighet att etablera ett långsiktigt samarbete med ABB där man utforskar gemensamma marknadsstrategier och investeringsmöjligheter.

ABB Robotics AI Startup Challenge är nu öppet för ansökningar. Startupföretag och uppskalnings­företag med kompetens inom AI och robotik uppmuntras att skicka in sina förslag senast den 12 juni 2024. Mer information om utmaningen inklusive kriterier för vilka som är berättigade att delta samt hur man ansöker finns på webbplatsen.

Robotics AI Startup Challenge är en del av ABB:s bredare Innovation Ecosystem, som drivs av sam­arbeten och den transformativa potentialen hos nya teknologier. Genom projekt som utformats för att identifiera, stötta och skala upp lovande startup-företag oavsett bransch samarbetar ABB med banbrytande företag i syfte att snabba upp innovationsarbetet. Samarbetssatsningarna innebär att nya lösningar kommer ut på marknaden och främjar ABB:s mål att skapa en mer hållbar och produktiv framtid.

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 14 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson