ABB Robotics samarbetar med innovativt startupföretag inom teknik för att leverera hållbara och rimligt prissatta bostäder

• Transformativ teknik använder mikrofabriker med robotar för att bygga rimligt prissatta och hållbara bostäder
  • 95 procent av byggföretagen menar att hållbarhet är en viktig faktor och över en tredjedel anser att robotar kan bidra till att minska mängden avfall och förbättra produktiviteten
  • En automatiserad, modulär byggteknik hanterar också det utbredda problemet med brist på utbildad arbetskraft och kvalitet inom industrin

ABB Robotics tillkännager ett samarbete med det brittiskbaserade startupföretaget inom teknik, AUAR, för att främja användningen av mikrofabriker med robotar för att bygga rimligt prissatta, hållbara och energisnåla trähus.

AUAR:s transformativa strategi för att integrera robotautomation i byggprocessen är avsedd att tackla bristen på utbildad arbetskraft, främja hållbarheten och förbättra hälsa och säkerhet genom att använda robotar i ett globalt nätverk med lokala mikrofabriker. Dessa mikrofabriker ska bygga energisnåla, rimligt prissatta hus av träbaserade skivmaterial. AUAR rapporterar idag att man har slutfört en 2,6 miljoner GBP startfinansieringsomgång lett av deep-tech- och AI-finansierande Miles Ahead tillsammans med ABB Robotics & Automation Ventures och flera andra investerare.

”De allt större möjligheterna med robotar gör dem, tack vare vision och AI, tillsammans med inneboende hastighet, flexibilitet och enhetlighet till den idealiska lösningen för att tillgodose det växande behovet av rimligt prissatta, högkvalitativa och hållbara bostäder”, säger Craig McDonnell, chef för Business Line Industries på ABB Robotics. ”95 procent* av byggföretagen i vår nyligen genomförda marknadsundersökning beskriver hållbarhet som ’viktigt’ eller ’mycket viktigt’ för verksamheten och 38 procent* ser robotar som ett sätt att minska avfallet. Vårt samarbete med AUAR öppnar upp nya möjligheter för husbyggare att leverera prisvärda och hållbara hus i större skala.”

ABB är redan mycket involverade i att hjälpa byggföretagen att automatisera sina processer. ABB:s robotar används brett inom en rad olika typer av montering av modulenheter samt byggprojekt med 3D-utskrifter runt om i världen, liksom i akademiska projekt där man forskar kring nya sätt att integrera robotautomation i byggverksamheten.

Samarbetet med AUAR följer efter tillkännagivandet att ABB arbetar tillsammans med det tyska konsultföretaget Porsche Consulting för att utveckla nya innovativa branschmetoder för modulär hustillverkning.

AUAR har grundats av två arkitekter, Mollie Claypool (CEO) och Gilles Retsin (CTO/Chief Architect), som har arbetat i över tio år med robotik, automation, konstruktion och arkitektur. Under den tiden har de förlitat sig mycket på stöd från ABB Robotics för att kunna förverkliga sina visioner.

Relationen har redan inneburit att ABB Robotics tagit hem priset för ’Best Use of Robotics or Automation in Construction’ vid 2023 års utmärkelse från Robotics & Automation Awards.

AUAR:s automatiserade mikrofabriksstrategi innebär en lösning på många av de utmaningar som byggföretag ställs inför, till exempel problem med försörjningskedjan, projektleveranser samt brister i kvalitet och utbildad arbetskraft.

Konventionella byggnader består av tusentals olika komponenter som skeppas från olika delar av världen, vilket gör det praktiskt taget omöjligt att automatisera byggprojekten. AUAR:s mål är det motsatta – att arbeta med en typ av material och en typ av maskin för att avsevärt förenkla försörjningskedjan.

Produktionsprocessen använder sig av standardiserade träbaserade skivmaterial. En robot kapar skivmaterialet till olika komponenter och monterar dem i enheter som sedan transporteras till byggplatsen, vilket innebär att helt skräddarsydda hus kan byggas på några veckor.

Många av monteringsarbetena är automatiserade men AUAR:s strategi stöttar lokala arbetstillfällen genom att främja användningen av mikrofabriker som ligger i nära anslutning till byggplatserna där lokala leverantörer och underleverantörer kan koordinera leveranserna.

Strategin med mikrofabriker är flexibel för att kunna tillgodose olika marknadskrav. Varje anläggning kan anpassas efter de lokala behoven och det finns möjlighet att skala upp produktionen genom att lägga till fler modulära robotceller.

”Med fokus på både behovet att bygga fler prisvärda hus och behovet att minimera miljöpåverkan på byggnaderna under deras livslängd är automatiserad modulär konstruktion en utmärkt möjlighet att tänka nytt vad gäller konstruktionsmetod för byggnaderna”, tillägger McDonnell. ”Våra samarbeten med AUAR och Porsche Consulting är spännande steg i vår satsning att påskynda anammandet av robotautomation inom byggbranschen för att klara av utmaningarna och leverera framtidens hållbara byggnader.”

*ABB Robotics global market survey, 2023

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 20 mars 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

ABB Sverige

Christine Gunnarsson