ABB Robotics vinner designpriset ”red dot: best of the best” 2011

ABB vinner designpris för företagets kompakta monteringsrobot FRIDA (Flexible Robot Industrial Dual Arm).

ABB:s konstruktion och formgivning av den kompakta monteringsroboten för små komponenter, kallad FRIDA (Flexible Robot Industrial Dual Arm), har tagit hem det prestigefyllda internationella priset ”red dot: best of the best” för bästa produktdesign i arbetsplatskategorin vid 2011 års prisutdelning i Singapore.

Red dot award är en årlig tävling för bästa design av koncept och prototyper, som hålls årligen i Singapore. Utmärkelsen innebär en internationell kvalitetsstämpel efter bedömning av en jury sakkunniga inom design. Det prestigefulla priset ”red dot: best of the best” ges endast till de allra mest framstående designkoncepten.

Det här året presenterades 3 536 projekt från 54 länder för juryn. Efter noggranna överläggningar tilldelades 252 bidrag ”the red dot”, varav 43 bidrag erhöll utmärkelsen ”red dot: best of the best” för excellent designkvalitet.

”Att vinna en red dot award är ett mycket prestigefullt pris och vi är ytterst hedrade för det erkännande av vårt arbete som utmärkelsen innebär”, säger Per-Vegard Nerseth, chef för ABB:s affärsenhet Robotics. ”ABB sätter en ära i att utveckla banbrytande spetsteknik i världsklass. Vår vision var att ta fram en avancerad, högteknologisk robot med en innovativ design som medger nära samarbete med människor. Detta globala erkännande för ABB:s konstruktionsteam bekräftar till fullo våra ansträngningar och vi fortsätter nu att vidareutveckla detta koncept.”

För mer information om ABB:s kompakta monteringsrobot Frida och övriga robotsortiment, besök: www.abb.com/technology.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi