ABB:s aktieägare godkänner alla förslag vid årsstämman 2022

ABB:s aktieägare har godkänt alla förslag från bolagets styrelse vid årsstämman 2022. I och med att ABB fortsätter att skydda sina aktieägares och medarbetares hälsa var det inte möjligt för aktieägarna att personligen närvara vid den virtuella årsstämman, utan man kunde istället utöva sina rättigheter som aktieägare via det oberoende ombudet som representerade 81 procent av aktiekapitalet med rösträtt. Dessutom erbjöd ABB aktieägarna möjligheten att skriftligen ställa frågor om ärenden på dagordningen till styrelsen inför årsstämman som livesändes.

Aktieägarna stödde den föreslagna utdelningen på 0,82 CHF per aktie. Utbetalningen av utdelningen i Schweiz planeras ske den 30 mars 2022. Aktieägarna godkände också ledningens redovisning, koncernbokslut och årsbokslut för 2021.

Peter Voser utnämndes till ordförande för bolagets styrelse och samtliga övriga styrelseledamöter omvaldes för ytterligare en period: Jacob Wallenberg, Gunnar Brock, David Constable, Frederico Fleury Curado, Lars Förberg, Jennifer Xin-Zhe Li, Geraldine Matchett, David Meline och Satish Pai.

Dessutom godkändes också en aktiekapitalminskning genom annullering av återköpta aktier enligt ABB:s aktieåterköpsprogram som lanserats i juli 2020 respektive april 2021. Vidare godkände aktieägarna i en bindande omröstning den maximala sammanlagda ersättningen för styrelseledamöter för mandatperioden 2022– 2023 samt för koncernledningen för räkenskapsåret 2023. I en icke bindande rådgivande omröstning röstade aktieägarna för ersättningsrapporten för 2021.

Bokslutet efter årsstämman är tillgängliga på www.abb.com/agm. ABB redovisar resultatet för första kvartalet den 21 april 2022.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 24 mars 2022, vilket kan läsas på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

abb