ABB:s aktieägare godkänner alla förslag vid årsstämman 2023

ABB:s aktieägare har godkänt alla förslag som lagts fram av bolagets styrelse vid årsstämman 2023  som hölls idag i Zürich i Schweiz. Totalt 603 aktieägare deltog vid stämman och representerade tillsammans med det oberoende ombudet 61,4 procent av det totala aktiekapitalet med rösträtt.

Aktieägarna stödde den föreslagna utdelningen på 0,84 CHF per aktie. Utbetalningen av utdelningen i Schweiz planeras ske den 29 mars 2023. Aktieägarna godkände också ledningens redovisning, koncernbokslut och årsbokslut för 2022.

Peter Voser utnämndes till ordförande för bolagets styrelse. Denise C. Johnson utsågs till ny ledamot i styrelsen då Satish Pai inte stod till förfogande för omval, vilket tidigare meddelats. Alla övriga ledamöter i styrelsen omvaldes till ytterligare en period: Jacob Wallenberg, Gunnar Brock, David Constable, Frederico Fleury Curado, Lars Förberg, Jennifer Xin-Zhe Li, Geraldine Matchett och David Meline.

Dessutom godkändes införandet av ett kapitalband. Inom kapitalbandet har styrelsen befogenheter att öka eller minska aktiekapitalet fram 23 mars 2028 eller tills kapitalbandet upphör vid en tidigare tidpunkt. Styrelsen planerar att använda kapitalbandet till annullering av aktier som återköpts enligt ABB:s aktieåterköpsprogram 2021/22 och 2022/23. Aktieägarna godkände också ett antal förändringar av ABB:s bolagsordning som styrelsen föreslagit i samband med den nyligen ändrade schweiziska bolagslagstiftningen.

Dessutom godkände aktieägarna i en bindande omröstning den maximala sammanlagda ersättningen för styrelseledamöter för mandatperioden 2023–2024 samt för koncernledningen för räkenskapsåret 2024. I en icke bindande rådgivande omröstning röstade aktieägarna till förmån för ersättningsrapporten för 2022.

Bokslutet efter årsstämman är tillgängligt på www.abb.com/agm. ABB redovisar resultatet för första kvartalet den 25 april 2023.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 mars 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com