ABB:s aktieägare godkänner styrelsens alla förslag

Aktieägarna till ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har godkänt alla förslag som styrelsen har förelagt företagets årsstämma i Zürich idag.

Alla åtta ledamöter av styrelsen omvaldes för ytterligare ett mandat på ett år. Styrelsen omvalde Hubertus von Grünberg till posten som styrelsens ordförande. Aktieägarna röstade för en utdelning av 0,51 CHF per aktie för 2009, en ökning med 6 procent jämfört med föregående år, att utbetalas i form av en nedskrivning av det nominella värdet av aktierna. Aktieåterköpsprogrammet i CHF som presenterades 2008 har avslutats. Aktieägarna godkände även ett förslag att annullera 22 675 miljoner aktier som köptes under programmet. ”ABB är starkare idag än det var för ett år sedan, trots den värsta lågkonjunkturen på många decennier”, sade ordförande von Grünberg. ”Företagets snabba och beslutsamma kostnadsbesparande åtgärder samt offensiva jakt på affärsmöjligheter globalt har positionerat ABB för tillväxt allteftersom världsekonomin återhämtar sig.” Totalt 1 300 aktieägare närvarade vid årsstämman och 53 procent av det totala aktiekapitalet var representerat. De godkände årsredovisning, koncernbokslut och årsbokslut för koncernen för 2009. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.