ABB:s aktieägare godkänner styrelsens alla förslag

Ny medlem av styrelsen vald; Utdelningen ökad till 0,60 CHF

Aktieägarna i ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har godkänt alla förslag som styrelsen har lagt fram vid företagets årsstämma i Zürich idag.

Aktieägarna valde in Ying Yeh, Vice President och ordförande för Nalco Company’s Greater China Region, som ny styrelsemedlem. Bernd W. Voss avböjde omval. Övriga styrelsemedlemmar omvaldes för en mandatperiod av ytterligare ett år. Styrelsen avser att åter utnämna Hubertus von Grünberg till styrelseordförande.

Aktieägarna röstade för att höja utdelningen till 0,60 CHF per aktie för 2010 från 0,51 CHF för föregående år. De godkände också årsredovisningen, koncernbokslutet samt årets resultat- och balansräkning för 2010.

Därutöver godkände aktieägarna bildande av nytt villkorat aktiekapital såväl som förnyande av företagets godkända aktiekapital.

Totalt närvarade 893 aktieägare vid årsstämman och av det totala aktiekapitalet var 59,9 procent representerat.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt