ABB:s analysverktyg för reservdelar optimerar verksamheten för Vietnams ledande papperstillverkare

• ABB använder sitt egenutvecklade analysverktyg för reservdelar för att hjälpa till att förbättra Saigon Paper Corporations lager av reservdelar
  • Exakt reservdelslager minskar haverier, förbättrar maskintillgängligheten och optimerar produktiviteten
  • Ett gediget lager av reservdelar ger en konkurrensfördel, vilket gör att bruken kan undvika produktionsförluster

ABB har framgångsrikt tagit fram ett reservdels- och underhållsprogram för Saigon Paper, Vietnams ledande papperstillverkare, vilket gör det möjligt för företaget att öka produktiviteten i sina bruk.

ABB-teamet skapade en reservdels- och gapanalys med hjälp av mySpareParts Manager, ett ABB-verktyg som byggde en anpassad rapport med nödvändiga reservdelar för distribuerade styrsystem (DCS) för Saigon Papers verksamhet. Den visade inte bara hur man kan optimera lagerkostnaden och den exakta livscykeln för DCS-utrustningen för förhandsplanering av uppgradering och utbyte, utan det hjälpte också till att identifiera de minsta nödvändiga reservdelarna, vilket utökade den initiala omfattningen från sju artiklar till femton.

I och med att proaktiva reservdelar blir allt viktigare för att undvika produktionsförluster är ett gediget lager av reservdelar en klar konkurrensfördel. Saigon Paper kommer nu att kunna dra nytta av minskade haveriincidenter, förbättrad maskintillgänglighet och optimerad produktivitet med låga underhållskostnader, samtidigt som det fokuserar på energieffektivitet, vilket ytterligare ökar vinstmarginalerna.

"Vår investering i ABB:s tjänst lönar sig redan genom att ge oss en bättre överblick över de DCS-reservdelar som behövs för att optimera lagerkostnaden och förbättra produktiviteten i våra bruk", säger Quy Luu Tu, underhållschef på Saigon Paper. "Vi förväntar oss att få samma service från ABB för all annan utrustning och programvara också."

"Starkt samarbete har alltid varit nyckeln till vår långvariga relation med Saigon Paper, och detta har verkligen hjälpt oss att bättre förstå deras befintliga reservdelslager för hela ABB:s installerade bas, samtidigt som vi är drivande mot en hållbar produktionsprocess", säger Duong TranDai, Affärsdirektör, ABB Vietnam.

Saigon Paper Corporation är den ledande leverantören av kvalitetspapper och industripapper och äger ett av landets största pappersbruk. Deras pappersbruk har tillsammans en årlig produktionskapacitet på 43 680 ton mjukpapper och 224 640 ton industripapper.

Båda deras bruk förlitar sig på ABB Ability™ System 800xA DCS för att hålla produktionen igång, och ABB är deras långsiktiga partner och föredragna leverantör för QCS, automation, drivsystem, motorer och elektrifiering.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Process Automation: ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin och turboladdning. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter. go.abb/processautomation

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 27 juni 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson