ABB:s fjärrstyrning av skutknackare ökar gruvsäkerheten och produktiviteten

2015-06-12 - Inför teknologi enligt konceptet ”Internet of Things, Services and People” för att öka säkerheten och produktiviteten vid underjordsgruvor

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, levererar ett system för fjärrstyrning av skutknackare till Bolidens Garpenbergsgruva och använder teknologi enligt konceptet ”Internet of Things, Services and People” för att öka säkerheten och produktiviteten vid underjordisk gruvdrift.

Projektet innefattar två operatörsplatser för fjärrstyrning samt process- och säkerhetsstyrsystem för totalt fyra skutknackare. Fjärrstyrningslösningen är baserad på ABB:s automationsplattform System 800xA, integrerat med ett realtidsvideosystem. ABB har även utvecklat en 3D-simulator som kan användas för operatörsutbildning och verifiering av ny funktionalitet.

De fjärrstyrda skutknackarna och deras hydraulikstyrning är integrerade med det övergripande automationssystemet, System 800xA, som sedan tidigare styr och övervakar de övriga anläggningsdelarna, krossstationer, gruvhissar, gruvventilation, pumpar, mm, i gruvan. All fast processutrustning kan nu styras och övervakas från samma system.

Med de fjärrstyrda skutknackarna kan Bolidens personal vid markytan fortsätta arbetet med skuthanteringen en kilometer ner under marken utan att avbrott vid skiftbyten eller sprängning. På så sätt kan de öka produktiviteten samtidigt som de minskar risken för olyckor.

”ABB:s lösning för fjärrstyrning bidrar till att göra arbetet i underjordsgruvan säkrare och effektivare genom att det blir möjligt att hantera driften från en operatörsstation ovan jord eller annan säker plats. Fjärrstyrningslösningen har en modulär design vilket gör det enkelt för Boliden att bygga ut systemet. Allt eftersom gruvan expanderar kan fler operatörsstationer och fjärrstyrningssystem anslutas till kommunikationsnätverket”, säger Patrik Westerlund, produktchef för gruvautomation vid ABB.

Projektet kommer driftsättas under andra hälften av 2015.

Bland de automationsprodukter som levereras från ABB finns den integrerade process- och säkerhetskontrollen AC800 High Integrity, operatörsstation for fjärrstyrning samt säkerhetsutrustning som ljusgardiner, varningslampor, nödstoppar, etc från ABB:s maskinsäkerhetsenhet Jokab Safety.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Om Bolidens Garpenberggruva

Framgångsrik prospektering i kombination med branschledande teknologisk utveckling har lett en expansion av Bolidens Garpenberggruva, som ligger i Hedemora 180 km från Stockholm. Investeringen kostade totalt 3,9 miljarder kronor och kommer att öka produktionen från 1,4 ton malm per år till 2,5 miljoner ton till år 2015. ABB har bidragit till att göra Garpenberg till en av världens mest kostnadseffektiva och automatiserade moderna gruvor.

För mer information kontakta:

ABB Process Automation
Patrik Westerlund