ABB:s gruvspel stödjer säker och effektiv kopparutvinning i Eti Bakırs nya underjordsgruva

Eti Bakırs nya gruva bidrar till att öka produktionen i linje med den globalt ökande efterfrågan på koppar

ABB installerar två gruvspel för Eti Bakır som ett led i deras omställning till mer hållbar gruvdrift

Samarbetet möjliggör ökad produktivitet, effektivitet och säkerhet vid produktionen av kritiska mineraler

ABB har undertecknat ett avtal om leverans av gruvspel till Eti Bakır A.Ş., som är Turkiets största producent av koppar. Det är ett samprojekt som bidrar till gruvindustrins pågående energiomställning. Avtalet innebär att ABB levererar två gruvspel till den nya underjordiska koppargruvan.

Gruvan, som ligger i Madendistriktet i Elaziğ, är för närvarande under utveckling och väntas vara i full drift inom de närmsta tre åren. Genom öppnandet av den nya gruvan, som integrerar omfattande och effektiva lösningar, räknar Eti Bakır A.Ş. med en ökning på nästan 30 procent av sin totala katodproduktion och når totalt 90 000 ton. ABB:s gruvspel, som är planerade för drifttagning fjärde kvartalet 2025, använder ett av de mest effektiva och tillförlitliga elektriska drivsystem och motorer som finns för att minimera energiförbrukningen.

Kopparns avgörande roll för ren energiteknik som vindkraftverk, elfordon och batterilagring understryker dess betydelse i den globala energiomställningen. Enligt Internationella energirådet (International Energy Agency, IEA) förväntas efterfrågan på mineraler för ren energiteknik fördubblas fram till 2040 i det såkallade ”Stated Policies Scenario” (STEPS)[1] och fyrdubblas i det så kallade ”Sustainable Development Scenario” (SDS)[2]. Dessa prognoser i ökad efterfrågan gör det ännu viktigare för gruvindustrin att använda mer hållbara metoder för att minska sina utsläpp.

I egenskap av totalleverantör kommer ABB att leverera kompletta gruvspelstjänster. Det innefattar både ett produktions- och ett servicegruvspel, som består av mekanisk och elektrisk utrustning för ett gruvspel med dubbelt trumspel och ett med enkelt trumspel samt toppskivor samt broms- och uppfångningsdon. Dessa gruvspels tillförlitlighet kommer att öka verksamhetens produktivitet och ge ökad effektivitet och bättre säkerhet för operatörerna. Avtalet utgör ABB:s första kompletta gruvspelsinstallation i Turkiet.

”Installationen av den kompletta gruvspelslösningen bidrar inte enbart till att öka kopparproduktionen, utan den är också ett stöd i utvinningen av andra kritiska mineraler”, säger Yılmaz Şara, Investment Manager på Eti Bakır A.Ş. ”Vårt samarbete med ABB understryker vikten av att upprätthålla höga standarder på tillförlitlighet och produktivitet i gruvverksamheten och bidrar i hög grad till utvinningen av nödvändiga resurser.”

”Det här projektet utgör en milstolpe för ABB:s gruvspelssystem, i och med att det är vår första kompletta installation i Turkiet. I takt med den ökande användningen av dessa kritiska system närmar sig gruvindustrin mer och mer ett förverkligande av en mer effektiv och hållbar drift”, säger Per Lärk, Local Business Line Manager för gruvspel på ABB. ”Med vårt växande utbud av gruvspelslösningar ser vi fram emot att arbeta nära tillsammans med Eti Bakır A.Ş. för att utveckla kundanpassade tjänster som driver på säkerhet och effektivitet, samtidigt som de stödjer hållbara energimål.”

Med mer än 130 års erfarenhet av gruvindustrin har ABB som mål att utveckla lösningar som leder till en hållbar framtid för gruvdrift utan att kompromissa med produktiviteten. ABB:s gruvspel är kända för sin höga tillgänglighet, helelektriska drift och enastående tillförlitlighet och effektivitet. Dessa egenskaper är centrala för att säkerställa kontinuerlig, oavbruten drift i gruvverksamheter och maximerar därmed produktivitet och säkerhet.

Samarbetet mellan ABB och Eti Bakır understryker ett gemensamt engagemang för att främja hållbarhet inom gruvdrift i den globala övergången till mer miljövänliga metoder. Införandet av denna gruvspelsteknik främjar produktiviteten i kopparproduktionen och garanterar högre säkerhet och effektivitet i verksamheten.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från tillgång till energi, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina cirka 20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 10 oktober 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1] https://www.iea.org/reports/global-energy-and-climate-model/stated-policies-scenario-steps

[2] https://www.iea.org/reports/clean-energy-innovation/innovation-needs-in-the-sustainable-development-scenario

ABB Sverige

Christine Gunnarsson