ABB:s innovativa ”flash charging”-teknik går live

2017-12-11 – Första elbussarna med världens snabbaste laddteknik från ABB går in i kommersiell drift

ABB:s ”flash charging”-teknik med batterier som laddas på 20-sekunder var ett hett ämne när två elektriska ledbussar, världens första i sitt slag, togs i drift på busslinje 23 i Genève, Schweiz. Det tar mindre än en sekund att koppla bussen till laddstationen när bussen stannar vid hållplatsen och toppladdar batterierna med hög effekt medan passagerarna stiger på och av. Den kompletta flottan med 12 utsläppsfria bussar förbinder flygplatsen med stadens förorter. Genom optimal energihantering kan systemet spara så mycket som 1 000 ton koldioxid på en linje som motsvarar 600 000 kilometer per år.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com