ABB:s kapitalmarknadsdag 2020

ABB arrangerar sin kapitalmarknadsdag idag den 19 november, med start kl. 11.30, där VD och koncernchef Björn Rosengren, CFO Timo Ihamuotila samt de fyra affärsområdescheferna kommer att ge en uppdatering om den strategiska och operationella utvecklingen, bland annat kring:

• Förbättring av styrning och resultat med ABB Way
  • Översyn av verksamhetsportföljen
  • ABB:s digitala strategi
  • Uppdaterat finansiellt ramverk och långsiktiga hållbarhetsmål

“ABB är idag ett ledande teknikbolag och det ska vi vara också i framtiden. Vi har global kapacitet inom forskning och utveckling, digitala lösningar och ett tydligt kundfrämjande innovationsfokus. Covid-19-pandemin tynger fortsatt marknadsutsikterna i närtid, men de långsiktiga marknadstrenderna inom elektrifiering, automatisering, digitalisering och energieffektivisering består. Samtidigt tar vi ytterligare steg mot förbättrade resultat och värdeskapande för alla våra intressegrupper”, säger VD Björn Rosengren.

Ytterligare steg mot förbättrade resultat

Sedan början av detta år har ABB ytterligare decentraliserat sin organisation för att flytta operationella beslut närmare kunderna och framgångsrikt implementerat ABB Way, den nya verksamhetsmodellen. Med ABB Way har ett uppföljningssystem baserat på standardiserade nyckeltal introducerats och modellen främjas av bolagets incitamentsstruktur. Detta skapar en tydlig prioriteringsordning för att driva stabilitet och lönsamhet innan fullt fokus på tillväxt, i syfte att förbättra divisioner som underpresterar.

Vidare har ABB genomfört en översyn av verksamhetsportföljen för att utvärdera om bolaget är den bästa ägaren av respektive division. Som en följd av detta har ABB beslutat att utvärdera olika möjligheter till att lämna affären inom tre divisioner:

• Turbocharging (Industrial Automation)
  • Mechanical Power Transmission (Motion)
  • Power Conversion (Electrification)

Sammantaget har dessa divisioner årliga intäkter om cirka 1,75 miljarder dollar, eller sex procent av ABB:s totala intäkter.

“Alla tre divisionerna är högkvalitativa verksamheter, med operativ EBITA-marginal över koncernens målkorridor. I den här processen kommer vi inte att sätta oss själva under tidspress utan vi kommer att söka den bästa värdeskapande lösningen för ABB och de tre divisionerna”, säger Rosengren. “Portföljöversyn kommer fortsättningsvis att vara en viktig del av ABB Way.”

Från och med den 1 januari 2021 kommer ABB att öka antalet divisioner till 20 till följd av en uppdelning av portföljen inom affärsområdet Motion, medan Industrial Automation kommer att byta namn till Process Automation för att bättre reflektera sin kundbas.

CFO Timo Ihamuotila lyfter i sin presentation fram att ABB har uppnått hållbara kostnadsbesparingar: “Tack vare omorganisationen av koncernen och ABB-OS uppnåddes målet om 500 miljoner dollar i nettobesparingar ett år före tidplan.”

ABB:s digitala strategi

ABB har nyligen gjort en översyn av sin digitala strategi under varumärket ABB Ability™, som består av digitala lösningar för produkter och system samt programvara och digitala tjänster. Bolaget avser att accelerera expansionen av sitt digitala erbjudande vilket är format för specifika sektorer eller applikationer baserat på ABB:s domänexpertis. Detta kommer att ske genom ökad FoU och investeringar till cirka 5 procent av intäkterna per år, drivet av affärsverksamheten. På så sätt skapas bäst kundvärde samt en högre kvalitet på intäkterna för företaget. ABB kommer också fortsatt att driva utvalda strategiska partnerskap, samt göra kompletterande samverkande förvärv.

Uppdaterat finansiellt ramverk

ABB behåller sitt finansiella ramverk med justeringar av vissa mål för att anpassas till ABB Way.

Guidning Ambition på medellång sikt
Intäktstillväxt 3-5% genomsnittlig årlig tillväxt genom konjunkturcykeln[1] ~2/3 jämförbara, ~1/3 oorganisk
Målmarginalkorridor operationell EBITA Koncern 13-16% Övre delen av spannet från 2023
Electrification 15-19%
Industrial Automation 12-16%
Motion 15-19% (tidigare 14-18%)
Robotics & Discrete Automation 13-17%
Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) 15-20% Stadig förbättring
Konvertering av nettovinst till fritt kassaflöde (FCF) ~100% Bibehålla stabil historisk nivå
Tillväxt av vinst per aktie (EPS) EPS tillväxt > intäktstillväxt

Effektiv skattesats ~25% från 2023
Ökande EPS genom programmet för optimerad kapitalstruktur

ABB:s prioriteringar för kapitalallokering förblir oförändrade, vilket inkluderar finansiering av organisk tillväxt, en ökande och uthållig utdelning per aktie samt värdeskapande förvärv. Som tidigare offentliggjorts är ABB:s avsikt att återföra nettolikvid från försäljningen av Power Grids om 7,6-7,8 miljarder dollar till aktieägarna.

“ABB:s målsättning är att leverera god avkastning till aktieägarna och bibehålla kreditbetyget single A’, säger CFO Timo Ihamuotila. ”För att sänka risken i vår balansräkning och fortsätta förbättra resultaten strävar vi efter att slutföra merparten av vårt program för optimering av kapitalstrukturen innan årets slut.”

Långsiktiga hållbarhetsmål

ABB lanserar sin nya hållbarhetsstrategi och nya mål för 2030, som har sin grund i ABB:s Purpose och bygger på en intensiv dialog med intressenter, inkluderande både intervjuer och efterföljande analys. Baserat på detta har bolaget skapat en omfattande hållbarhetsstrategi som kombinerar ABB:s höjda ambitioner, påverkan, mätbarhet och ansvarstagande för hela värdekedjan av den operationella verksamheten, kunder, leverantörer samt samhället i stort.

Vi möjliggör ett samhälle med låga koldioxidutsläpp Vi bevarar resurser Vi främjar sociala framsteg
Koldioxidneutralitet inom den egna verksamheten 80% av ABB:s produkter och lösningar framtagna med ett cirkulärt förhållningssätt Inga skador för medarbetare och underleverantörer
Stödja våra kunder i att reducera deras årliga koldioxidutsläpp med >100 Mt[2] Noll avfall till deponi[3] Omfattande ramverk för mångfald och inkludering[4]; 25% kvinnor bland ABB:s chefer
Reducering av utsläpp inom leverantörskedjan Hållbarhetsramverk för underleverantörer Medarbetarengagemang i toppskiktet inom vår bransch
Effektivt stöd för samhällsbyggande initiativ
Integritet och transparens genom hela vår värdekedja

Ytterligare information finns tillgänglig via go.abb/sustainability

För ABB är hållbarhet inbäddat i allt vi gör för att skapa långsiktigt värde. Framförallt möjliggör vi för våra kunder att minska sina utsläpp och bevara resurser då det är så ABB:s teknologi kan ge störst påverkan och effekt. Vidare kommer våra nya mål att knytas till incitamentsplaner för medarbetare och på så sätt driva resultat och kultur inom vår koncern, samtidigt som vi med stolthet bidrar till FN:s mål för hållbar utveckling,” säger Rosengren.

Att notera: Kapitalmarknadsdagens presentationer av VD/CFO och från respektive affärsområden och divisioner kommer att kunna följas via: https://global.abb/group/en/investors/strategy-events/capital-markets-day-2020 från kl. 11.30 till 17.15.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden som bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som “förutser”, “förväntar”, “räknar med”, “uppskattar”, “planer”, “mål” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker kopplade till COVID-19-pandemin, fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, kostnader i samband med åtgärder för regelefterlevnad, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 19 november 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1] Beräknat genom att exkludera FX-påverkan och transformerande förvärv och avyttringar, inkluderar kompletterande förvärv och avyttringar inom divisioner.

[2] Årlig besparing år 2030 från samtliga lösningar som tillhandahålls till kunder 2021–30.

[3] Där lokala förhållanden tillåter

[4] Ramverk för mångfald och inkludering (D&I).

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com