ABB:s kommunikations- och hållbarhetschef Theodor Swedjemark lämnar företaget

ABB tillkännagav idag att Theodor Swedjemark, kommunikations- och hållbarhetschef samt medlem i koncernledningen, har beslutat sig för att lämna företaget för att starta egen verksamhet. Swedjemark kommer att kvarstå i rollen och som medlem i koncernledningen tills en efterträdare har utsetts.

”Under Theodors ledning har ABB framgångsrikt lanserat en ny ambitiös hållbarhetsstrategi och tagit viktiga steg framåt i vår ESG-positionering”, säger vd Björn Rosengren. ”Theodor har också framgångsrikt anpassat våra funktioner för kommunikation, hållbarhet, samhällskontakter samt hälsa, säkerhet och miljö till ABB:s decentraliserade verksamhetsmodell - ABB Way. Vi önskar Theodor lycka till i både hans professionella och personliga framtida projekt”.

Swedjemark började på ABB 2006 som trainee hos den verkställande ledningen och har innehaft en rad olika funktions- och affärsroller med ökande befattningsgrad. Han har ansvarat för koncernens kommunikation och Public Affairs sedan mars 2020 och tillträdde som medlem i koncernledningen i augusti 2020 med koncernansvar för hållbarhetsfrågor samt hälsa, säkerhet och miljö.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 21 februari 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson