ABB:s koncernchef möter Indiens premiärminister Modi för att prata om energieffektivitet, mikronät och laddinfrastruktur

2016-04-06 – ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer har haft samtal med Indiens premiärminister, Narendra Modi, i New Delhi under ett tre dagar långt besök i landet.

Ulrich Spiesshofers möte den 5 april med premiärminister Modi sker då Indien inleder sitt ambitiösa program för el till alla hushåll i landet, expandera tillverkningssektorn och uppgradera sin urbana infrastruktur. Samtalen fokuserade på hur ABB kan stödja regeringens initiativ för förnybar energi och bidra till att få allmänhetens acceptans för förnybara energikällor.

“Samtalet med premiärministern var mycket givande.”, säger Ulrich Spiesshofer. “Vi ser särskild potential för ABB:s teknik inom förnybar energi och mikronät såväl som energieffektiva motorer och drivsystem för industrin eftersom Indien fortfarande använder 30 procent mer energi per producerad enhet än industrialiserade länder.”

“Premiärminister Modi är speciellt intresserad av laddinfrastruktur för elbilar för Indiens miljoner auto-rickshaws och dagen då vi möttes invigdes en ny tjänst för e-rickshaws, som en del av initiativet ‘Stand-up India’ med syfte att uppmuntra entreprenörskap.”, säger Ulrich Spiesshofer. “Med tanke på regeringens ambitiösa plan att alla auto-rickshaws ska gå på el i framtiden kommer vi titta noga på laddinfrastrukturlösningar för e-rickshaws.”

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. ABB har varit aktiva i Indien i över 100 år och har mer än 9000 medarbetare vid 12 tillverkningsenheter och 22 lokala kontor I landet.

ABB Group Media Relations:
Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel.  41 43 317 7111