ABB:s lösning Compact Interior Paint sparar utrymme och ger minskade målningskostnader samt mindre miljöpåverkan

Stationen Compact Interior Paint möjliggör för fordonstillverkare att minska storleken på sina interiörmålningsstationer med en tredjedel samtidigt som den sparar kostnader och gör fordonsmålerier mer hållbara.

ABB:s senaste innovativa lösning för fordonstillverkning – stationen Compact Interior Paint - kombinerar 12 robotar för att erbjuda ett utrymmessparande alternativ till traditionella robotlösningar för interiörmålning, vilket hjälper tillverkare att minska storleken på sina målningsstationer med upp till 33 procent samtidigt som de har möjlighet att måla flera olika fordonstyper, från bilar och SUV:ar till minibussar.

Fyra IRB 5350-robotar är installerade för att öppna dörrar medan två IRB-5500-22-robotar används för att öppna motorhuv och baklucka. Nyckeln till den kompakta lösningen är kapaciteten som ges av sex av ABB:s nya 7-axliga IRB 5500-27-robotar.

Med ett klassledande omfång på 3,8 meter och med alternativ för montering på golv, väggar eller inverterad montering kan den utvidgade räckvidden för IRB 5500-27 möjliggöra för roboten att nå längre över en bilkaross än andra robotlösningar. Den förbättrade arbetsvinkeln minskar antalet robotar som behövs för att utföra en specifik uppgift och tar bort behovet för en åkbana.

Den förbättrade räckvidden möjliggör också för roboten att optimera vinkeln för färgmunstycket i förhållande till ytan som ska målas, vilket hjälper till att minska färgåtgången genom att minimera översprutning. Samtidigt minskas behovet av ventilation och belysning på golvet genom de platsbesparingar som uppnås med ABB:s station, Compact Interior Paint, vilket bidrar till att göra målerierna mer hållbara och kostnadseffektiva.

En annan fördel är robotens förmåga att kunna kompensera för roboten intill för att upprätthålla produktiviteten. I händelse av ett fel kommer den återstående fungerande roboten att gå in i kompensationsläge genom att antingen öka hastigheten för att täcka båda robotarnas arbete eller öka cykeltiden för att täcka för den icke-fungerande roboten tills den åter kan tas i drift.

Användningen av ABB:s programvara SafeMove säkerställer att robotarna kan arbeta i närheten av varandra. Genom att ställa in varje robots arbetsomfång som en säkerhetszon och använda den för att kontrollera deras hastighet och rörelse tas risken bort för en kollision eller utlösning av ett nödstopp. Användningen av SafeMove hjälper också till att förhindra skador på personal som kan behöva komma in i båsen då robotarna stoppas automatiskt så snart de känner av en person.

”Vår station Compact Interior Paint är den senaste utvecklingen i vårt mål att hjälpa fordonstillverkare att hitta nya sätt för att förbättra sin flexibilitet samt minska produktionskostnader och sin miljöpåverkan där det är möjligt”, säger Jörg Reger, chef för Automotive OEM på ABB Robotics. ”Genom att avlägsna behovet av extrautrustning som åkbanor och ytterligare ventilatorer kan stationen Compact Interior Paint hjälpa till att avsevärt minska tiden och kostnaden för att sätta upp ett måleri. Med sin förmåga att passa in i olika monteringskonfigurationer, och med färre föremål som behöver installeras och underhållas, presenterar den en idealisk lösning för eftermontering i befintliga målningslokaler.”

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomatisering och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomatisering och har levererat över 400 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kunderna övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 10 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. www.abb.com/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 17 november 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson