ABB:s mikronätslösning ökar användningen av förnybar energi på landsbygden i Kenya

ABB:s teknik PowerStoreTMska stabilisera elförsörjningen från ett vind- och dieseldrivet hybridkraftverk i staden Marsabit

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order från Socabelec East Africa Ltd. på konstruktion, tillverkning och installation av en svänghjulsbaserad mikronätslösning (PowerStore) för stabilisering av vindkraftverket i Marsabit i norra Kenya.

Landet planerar att fyrdubbla sin energiproduktion under kommande fem år och tillföra ytterligare 5 000 megawatt (MW), med målet att majoriteten av landets 50 miljoner invånare ska ha tillgång till elektricitet år 2020. Kenya är ett av de mest aktiva länderna i Afrika när det gäller förnybar energi med några av kontinentens mest rikliga och stabila vindkraftsresurser.

Marsabit är en oas vid kanten av öknen i ett vindutsatt område i norra Kenya. Staden har 5 000 invånare och är inte ansluten till något nationellt elnät för sin energiförsörjning. Som ett avlägset samhälle med ett isolerat mikronät behöver staden med omgivningar en säker och stabil elförsörjning baserad på lättillgängliga och företrädesvisa hållbara energikällor, såsom vindkraft.

Dagens elförsörjning i området förlitar sig på dieselgeneratorer samt två 275 kilowatts (kW) vindturbiner. ABB:s containerbaserade, 500 kW PowerStore stabiliseringssystem ska integreras i det befintliga kraftnätet och samverka med dieselkraftverkets nuvarande styrsystem. Lösningen kommer att maximera tillförseln av vindkraft i mikronätet genom att stabilisera anslutningen och ta tillvara eventuell överskottsel från vindgenereringen. Projektet ska enligt plan vara levererat 2016.

”Hållbar utveckling i Afrika och främjande av mikronät är båda viktiga fokusområden i ABB:s strategi Next Level och båda dessa syften har tillägnats särskilda 1000-dagarsprogram”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems. ”Vår mikronätsteknik kan väsentligt stärka integrationen av förnybar energi och spela en nyckelroll för att ge isolerade avlägsna samhällen tillgång till miljövänlig el, som i det här fallet.”

PowerStore från ABB är en kompakt och mångsidig nätstabiliseringsgenerator. Dess primära syfte är att stabilisera och skydda kraftsystem mot fluktuationer i frekvens och spänning. Det dynamiska svänghjulsbaserade systemet kan injicera eller absorbera kraft och underlättar därmed anslutning av förnybar energi till nätet och gör så att kunderna kan driva sina hybridkraftverk optimalt. Detta pålitliga beprövade system används idag framgångsrikt i utsatta och avlägsna områden över hela världen.

ABB:s erbjudande omfattar automation och intelligenta styr- och stabiliseringslösningar som hanterar integrering av förnybar energi i isolerade elnät och säkerställer en kraftkvalitet och nätstabilitet på nivå med det statliga elnätet. ABB:s lösningar möjliggör integration av mycket stora mängder vind- och solkraft i nät med dieselgenererad el, vilket minskar beroendet av fossila bränslen och motverkar koldioxidutsläpp. ABB har en stark meritlista med fler än 30 globala mikronätsinstallationer för en rad olika applikationer, såsom elnät på öar, i avlägsna samhällen, i forsknings- och industricampus.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock