ABB:s nya allt-i-ett reläskydd erbjuder innovativ enkelhet

I takt med att elnätet utvecklas är REX610 utformad för att förenkla skydd och kontroll av grundläggande kraftdistributionsapplikationer

Då världens energianvändning förutspås att nästan fördubblas till år 20501 fortsätter kraftdistributionsnäten att växa i storlek och komplexitet. Som svar på detta lanserar ABB ett nytt tillskott i Relion®-produktfamiljen som är utformad för att stödja säker, smart och hållbar elektrifiering. REX610 är full av innovativ enkelhet och gör det lättare att skydda nät, industriella processer och människor.

REX610 bygger på ABB:s starka erfarenhet av fritt konfigurerbara multifunktionella reläer och beprövade skyddsalgoritmer för att skapa en enkel och innovativ lösning som ger optimalt skydd för alla grundläggande kraftdistributionsapplikationer.

Alessandro Palin, global chef för ABB:s division Distribution Solutions, säger: ”Energibehovet ökar tillsammans med behovet av högre tillförlitlighet och tillgänglighet på energiförsörjning. Detta kräver innovativ och framtidssäker teknik, tillsammans med anpassningsförmåga och beredskap för att svara på förändrade marknads- och nätbehov. REX610 är utformad för att anpassa sig till behoven hos utvecklade kraftnät och morgondagens samhälle och uppfyller alla dessa krav för att göra det till ett flexibelt och hållbart val.”

Innovativ enkelhet är kärnan i REX610. Det är en ren plug-and-play-lösning med installerade hårdvarumoduler som möjliggör all tillgänglig funktionalitet. REX610 är det första allt-i-ett reläskyddet som stöder alla grundläggande kraftdistributionsapplikationer med endast sex varianter, vilket gör det enkelt att beställa, ställa in, använda och utföra service. För att spara ytterligare tid och pengar tillåter det låga antalet varianter också moduler och reservenheter att lagras för snabba utbyten och förändrade projektkrav.

Den modulära och skalbara designen gör det enkelt att skapa en unik skyddslösning och det omfattande utbudet av standardfunktioner, inklusive kommunikationsalternativ, möjliggör enkla ändringar utan extra kostnader eller hårdvaruändringar.

REX610 är framtidssäkrad för ett elnät som utvecklas. När marknaden och kraven förändras kan moduler enkelt läggas till, tas bort eller bytas ut utan att behöva byta hela reläet. Den modulära hårdvaran möjliggör modifieringar när som helst, under hela livscykeln, även flera år efter installationen. För att minimera kostsamma stillestånd garanterar den innovativa, utdragbara plug-in-enheten snabb och enkel installation, underhåll och testning samt byte och snabba reparationer.

För att ytterligare stödja förändrade krav på elnätet kan man komma åt ny utveckling via mjukvaruuppdateringar. Tillgång till de senaste versionerna av ABB:s skyddsalgoritmer kommer att säkerställa optimala skydds- och kontrollösningar, medan ny skyddsfunktionalitet öppnar upp möjligheten för nya applikationer. Det omfattande utbudet av standardfunktionalitet gör det möjligt för användare att ändra skyddets funktioner, kommunikation och nätverkskrav, som finns tillgängliga via ABB:s reläinställnings- och konfigurationsverktyg, PCM600.

REX610, som är helt IEC 61850-kompatibel, möjliggör kommunikation och interoperabilitet mellan transformatorstationer och till olika smarta tjänster, som de som finns på ABB Ability™-plattformen nu och under kommande år.

REX610 erbjuder omfattande livscykeltjänster för optimal framtida användarvänlighet och förlängd ställverkstid. Detta säkerställer säkra, pålitliga och kostnadseffektiva skyddslösningar med förutsägbara underhållskostnader. Tjänsterna inkluderar en webbaserad datadelning- och säkerhetskopieringstjänst, ABB Ability™ Backup Management för elektriska system - Data Care. Detta ger säker onlinelagring och enkel delning av teknisk information från reläskydden. Data Care är också där alla mjukvaruuppdateringar är tillgängliga.

För retrofitmarknaden har ABB också utvecklat en skräddarsydd adapter för att snabbt och enkelt byta ut ABB:s SPACOM-reläer med REX610-reläer. Med fler än 700 000 SPACOM-reläer installerade världen över, sedan 1980-talet, erbjuder retrofitadaptern ett enkelt sätt att modernisera skydds- och styrsystemet till de växlande kraven på framtida kraftbehov.

ABB lanserade REX610 via ett virtuellt event den 18 maj 2021, där ABB Electrifications globala teknikchef Amina Hamidi talade kring ”Innovation för grönare och smartare elektrifiering i framtiden.”

REX610 kommer att börja säljas senare under 2021.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB:s affärsområde Electrification är världsledande inom elektriska produkter och lösningar, med verksamhet i fler än 100 länder och med över 200 produktionsanläggningar. Våra drygt 50 000 medarbetare är dedikerade till att förändra hur människor lever, ansluter och arbetar genom att leverera lösningar för säker, smart och hållbar elektrifiering. Vi formar de framtida trenderna för elektrifiering, differentierar oss genom teknisk och digital innovation samtidigt som vi levererar en enastående upplevelse för våra kunder inom elnätsbolag, industrier, byggnader, infrastruktur och mobilitet. För mer information besök https://go.abb/electrification

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 18 maj 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

1Energy Information Administration (EIA) förutspår en nästan 50-procentig ökning av världens energianvändning till år 2050, ledd av tillväxt i Asien.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson