ABB:s nya maskinbetjäningscell förenklar automation och kompenserar för arbetskraftsbrist

• Den färdigpackade lösningen kan installeras på bara en dag med grundläggande tekniska kunskaper
  • Den kompakta, bärbara lösningen klarar av många uppgifter och minskar personalens arbetstid med upp till 60 procent vad gäller betjäningssysslor
  • Med den användarvänliga webbappen kan robotanvändare utan expertkunskaper programmera olika betjäningssekvenser på bara några minuter

ABB har lanserat den nya cellen OmniVance™ Collaborative Machine Tending, som ger en helt integrerad lösning för automatiserad maskinbetjäning som är enkelt att programmera, installera och använda. Den standardiserade lösningen kombinerar en samarbetande GoFa™ 12-robot och användarvänlig programvara i en kompakt lösning för snabb installation och enkel drift.

”Med det nya paketet blir det enklare för användarna att effektivt få tillgång till fördelarna som robotautomatiserad maskinbetjäning ger. Det minskar avsevärt konfigurationstiden och behovet av tekniska kunskaper”, säger Craig McDonnell, chef för ABB Robotics Business Line Industries. ”Maskinbetjäning är en mycket repetitiv, resultatstyrd uppgift som kräver precision, något som gör arbetsuppgiften väl lämpad för automatisering. När företag kämpar med att hitta kompetent arbetskraft gör automatisering av uppgifter som maskinbetjäning det möjligt för dem att utnyttja den befintliga arbetskraften på ett effektivare sätt.”

OmniVance™-cellen kan minska den tid som läggs på repetitiva maskinbetjäningsuppgifter med upp till 60 procent, vilket frigör personal till mer givande arbetsuppgifter.

Cellen har en portabel, kompakt design som är enkel att flytta mellan olika maskiner. Den bygger på ABB:s GoFa 12-cobot, som har en lång räckvidd på 1,27 m och repeterbar precision för laster på upp till 10 kg. GoFa är certifierad enligt IP67, vilket gör den väl lämpad för maskinbetjäning i tillämpningar som metalltillverkning eller framtagning av maskinverktyg där olja, vatten eller damm kan förekomma. Det innefattar också överlägsna kraftbegränsningsfunktioner så att den kan arbeta säkert vid sidan av människor utan behov av konventionella skyddsräcken.

Alla huvudkomponenter i cellen är förkonstruerade och integrerade, inklusive GoFa-cobot, bricksystem och gripare, och det behövs bara en dag för installation och konfigurering.

Cellen är enkel att programmera och ger den flexibilitet som behövs för produktionsprocesser med stor mix och liten volym. Cellen använder ABB:s programvara Wizard Easy Programming med vilken till och med förstagångsanvändare klarar att skapa och justera program på bara några minuter tack vare den blockbaserade kodfria tekniken. Med ABB:s dedikerade webbapp kan användarna också köra cellen själva utan behov av formell utbildning i robotprogrammering.

För systemintegratörer och slutanvändare gör integreringen det enklare att specificera OmniVance™-cellen, vilket minskar risken för att projektkostnaderna drar iväg. Dessutom säkerställer ABB:s globala servicenärvaro att det går snabbt att göra omläggningar, expandera och få support i rätt tid.

Cellen OmniVance™ Collaborative Machine Tending är den senaste i ABB:s växande sortiment av cobot-baserade tillverkningslösningar som syftar till att lösa kompetensklyftan och sänka hindren för inträde på automationsmarknaden. Portföljen innefattar också cellen OmniVance™ Collaborative Arc Welding, som använder ABB:s GoFa™ 5-cobot som en del av det integrerade paketet som gör det möjligt för förstagångsanvändare av robotar att utföra högkvalitativa svetsningsuppgifter utan att ha tidigare erfarenhet av robotar. Mer information om OmniVance-sortimentet av tillämpningsceller finns på webbplatsen.

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 29 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson