ABB:s nya processmotor nominerad till Industrins Hållbarhetspris

Vinnaren presenteras på Tekniska Mässan 14/10

I våras lanserade ABB sin nya högeffektiva processmotor M4BP. Motorn rönte stor uppmärksamhet och har sedan dess tagits emot mycket positivt av kunder på den svenska marknaden. Nu är den nominerad till Industrins Hållbarhetspris inom kategorin Årets hållbara produkt. Den 14 oktober utses vinnaren i samband med Tekniska mässan som hålls i Stockholm 13-16 oktober. Arrangörer av priset är Kemivärlden Biotech, Process Nordic och Plastforum. Priset för Årets hållbara produkt går till det företag som har utvecklat eller tillverkar en uttalat miljöpositiv produkt som till exempel förbrukar mindre råvara, ersätter fossil råvara eller minskar utsläpp. M4BP är en elmotor som redan nu möter EU:s nyligen antagna effektivitetskrav (krav på verkningsgrad). Motordrifter motsvarar 65 % av svenska industrins elanvändning, närmare bestämt 131 TWh. En uppgradering i svensk industri från den idag lägsta tillåtna verkningsgradsklassen IE1 till klass IE3, som M4BP håller, innebär alltså stora besparingar av energi och miljö. För att illustrera detta kan man säga att om samtliga installerade elmotorer i svensk industri idag byts ut mot M4BP, skulle det ge en årlig reducering av CO2-utsläppen motsvarande 185 000 bilar eller ge en årlig energibesparing motsvarande uppvärmningen av 60 000 villor. ”Vi är väldigt glada över denna nominering. Att bli nominerad till ett pris för en uttalat miljöpositiv produkt är ett kvitto på att vår nya motor M4BP verkligen ligger i framkant och ger användarna möjlighet att redan nu agera miljömedvetet”, säger Åke Andersson, utvecklingschef på ABB-enheten LV Motors. Inför prisutdelningen av Industrins Hållbarhetspris 14 oktober visas M4BP upp i ABB:s monter på Tekniska Mässan. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.