ABB:s nya robot för bågsvetsning presterar mer på mindre yta

2011-01-14 – ABB:s nya industrirobot IRB 2600ID utökar arbetsområdet för robotar med integrerad kabeldragning och kortar cykeltiderna vid bågsvetsning med upp till 15%. En helt integrerad processutrustning inuti roboten ger högre effekt och minskade driftskostnader. Eftersom slangar och kablar är väl skyddade ökar livslängden betydligt och leder till minskade produktionsstopp.

ABB har lanserat ytterligare en modell av sina industrirobotar i mellanklassen. IRB 2600ID är den första roboten med integrerad kabeldragning i sin storleksklass, det vill säga med kabel- och slangpaketet dragna inuti robotens övre arm och vrist. IRB 2600ID är unik med sin kombination av integrerad kabeldragning, höga lastkapacitet och breda arbetsområde med en räckvidd på 2 meter och lastkapacitet på 8 kg.

Med alla slangar och kablar väl skyddade minskar kostnaderna för kabelbyten med upp till 75%. ”Den nuvarande utvecklingstrenden inom robotteknik är att integrera processutrustningen helt och hållet i roboten”, säger Per Löwgren, produktchef vid ABB. ”En robot med integrerad kabeldragning ger högre effekt och minskar driftskostnaderna”, förklarar han. ”Eftersom rörelserna hos slangar och kablar är exakt förutsägbara kan den totala programmeringstiden dessutom förkortas med upp till 90%.”

Den nya produkten öppnar också upp nya möjligheter inom industriell robotdrift. Med en smalare arm och vrist kan roboten placeras i mycket smala utrymmen. ”Den kan enkelt ta sig an moment som cirkulärsvetsning utan att kompromissa med kvalitet eller hastighet”, betonar Per Löwgren.

Med sin kompakta konstruktion, och utan lösa slangar och kablar, har IRB 2600ID mycket små yttermått med en svängradiebas på endast 337 mm och basbredd på bara 511 mm. Den minskade risken att krocka med andra robotar vid bågsvetsning möjliggör därmed produktiva installationer med tätt placerade robotar – upp till 50% fler robotar och upp till 50% högre produktion i en robotcell. Per Löwgren förklarar: ”På så sätt kan IRB 2600ID hjälpa dig att höja produktiviteten; IRB 2600ID erbjuder större produktionsvolym på mindre utrymme."

Med alla slangar och kablar väl skyddade inne i robotarmen rör de sig mindre och är mindre utsatta för svetsloppor och annat slitage, vilket ökar deras livslängd betydligt. Därmed kan upp till tre produktionsstopp per år undvikas och kostnaderna för inköp och byten minskas med upp till 75%. Kompletta svetsningspaket skräddarsydda för IRB 2600ID finns tillgängliga från flera stora leverantörer av svetsningsutrustning, exempelvis Fronius, Esab, Binzel och SKS.

Den nya roboten kan utrustas med ABB:s beprövade robotstyrsystem IRC5 och stöds fullt ut av ABB Robotics globala sälj- och serviceorganisation i 53 länder.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Robotics:
Per Löwgren, Produktchef