ABB:s nya robotcell för 3D-inspektion gör att kvalitetskontroller går tio gånger snabbare

Skalbar cell för kvalitetsinspektioner snabbar upp produktionen för fordon, flyg, tunga maskiner och byggindustrier genom att öka kvalitet, produktivitet och minska avfall.

Med möjlighet att identifiera felaktigheter hälften så stora som ett mänskligt hårstrå och som det blotta ögat inte kan uppfatta kan ABB:s nya robotcell för 3D-kvalitetskontroll (3DQI) avsevärt påskynda produktionen genom att tillhandahålla snabba, exakta tester för att göra meteorologin enklare och mindre tidskrävande. Cellen för 3D-kvalitetsinspektion tar bort behovet för tidskrävande manuell inspektion samtidigt som den avsevärt minskar risken för misstag och fel. Utöver att öka produktiviteten minskar lösningen även kostnader genom att minimera risken för produktdefekter som kan leda till eventuella returer.

Huvudfördelarna med 3DQI-cellen är en kombination av hastighet och noggrannhet till under 100 (mikrometer) µm och flexibilitet genom den modulära designen där kunder kan skapa en lösning som är skräddarsydd för sina exakta behov.

3DQI:n är skapad för offline-testningsstationer och dess modularitet möjliggör anpassning eller utökning för att möta föränderliga affärsbehov. Genom att använda en enskild 3D-optisk sensor med vitt ljus för att skanna miljoner punkter per bild kan en digital modell av delen som inspekteras skapas, vilken kan jämföras med en ursprunglig CAD-ritning. Allt detta kan göras tio gånger snabbare än med traditionella Coordinated Measuring Machines (CMM).

Sensorn kan bäras av robotar med hanteringskapaciteter större är 20 kilo och är kompatibel med ett brett utbud av robotar, spår och rundmatningsbord, vilket ger obegränsade möjligheter att inspektera olika delar oavsett dimension.

Den nya 3DQI-inspektionscellen är den senaste cellen som introducerats av ABB och gör FlexArc® och FlexLoader sällskap i ABB:s växande portfölj av smarta, flexibla lösningar.

”Möjligheten att korrekt kunna mäta och kontrollera kvalitet är avgörande för att säkerställa att produkter är enhetliga, överensstämmer med standarder och möter kundförväntningar. Traditionella testningsmetoder är långsamma och fångar ofta upp potentiella kvalitetsmisstag för sent i processen”, säger Tanja Vainio, Manager Director Auto Teir One Business Line för ABB Robotics. ”Vår 3DQI-cell automatiserar denna process och överträffar kapaciteten i traditionell inspektion när det kommer till hastighet, noggrannhet och repeterbarhet. Vi har utvecklat och pilottestat vår 3DQI-teknik på fordonsapplikationer, vilket inkluderar leverantören Benteler, och 3DQI-lösningen har visat sig förbättra produktkvalitet, produktionsflödet och säkerhet, vilket innebär att skicklig kompetens kan läggas på andra uppgifter.”

Lösningen ger också en omfattande dataanalys som behandlas i realtid. Digitala registreringar stödjer och underlättar spårbarheten, vilket behövs i flertalet industrier, såväl som möjliggör för kunder att anpassa sina processer för att förhindra eventuella misstag därmed förbättra såväl kvalitet och produktivitet. All utrustning stöds av ABB:s kraftfulla RobotStudio® Sidio Planner Power Pack för enkel och intuitiv programmering, vilken möjliggör för nya användare att snabbt bekanta sig med 3DQI-lösningen.

Klicka här för mer information om 3DQI-inspektionscellen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är en pionjär inom robotik, maskinautomation och digitala tjänster som erbjuder innovativa lösningar för en mängd olika branscher från fordon och elektronik till logistik. Som en av världens ledande leverantörer av robotar och maskinautomation har vi levererat över 400 000 robotlösningar. Vi hjälper våra kunder i alla storlekar att förbättra sin produktivitet, flexibilitet och effektivitet samt att förbättra produktkvaliteten. Vi stöttar deras övergång mot den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har över 10 000 medarbetare på över 100 platser i över 53 länder. www.abb.com/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 28 juli 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/robotics. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson