ABB:s robot YuMi inleder ny epok av samarbetande robotar

Avtäckningen av YuMi på Hannovermässan nästa vecka inleder en ny epok av robotar som kan arbeta sida vid sida med människa under garanterad säkerhet

För fyra decennier sedan introducerade ABB den första mikroprocessorstyrda roboten för världen. Idag står ABB återigen för ett paradigmskifte med sin nya robot YuMi, världens första i verklig mening samarbetande tvåarmade industrirobot. YuMi kommer att öka antalet automatiseringsbara industriprocesser fundamentalt till att omfatta montering av små komponenter, såsom inom elektronikindustrin. YuMi gör verkligt samarbete mellan människa och robot möjligt. En ny epok av robotmedarbetare har inletts.

En högupplöst bild finns här.

Länk till videomaterial (b-roll) finns här.

ABB är en ledande leverantör av industrirobotar, modulbaserade tillverkningssystem och service. Ett tydligt fokus på lösningar hjälper tillverkare förbättra produktivitet, produktkvalitet och säkerheten i arbetsmiljön. ABB har installerat mer än 250 000 robotar världen över.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel. 41 43 317 6568