ABB:s robotar tacklar covid genom att automatisera neutraliserande antikroppstest för forskning och diagnostik

• Ett neutraliserande antikroppssystem med robotar utökar möjligheterna till snabb detektering av immunresistens mot covid
  • Systemet ökar testfrekvensen från 15 till över 1 000 tester per dag
  • Dataresultatet möjliggör en robust och skalbar metod för att beräkna flockimmunitet mot olika stammar av covid-viruset

ABB Robotics har tillsammans med University of Texas Medical Branch (UTMB) tagit fram ett automatiserat neutraliserande antikroppstestsystem som är det effektivaste sättet att fastställa en enskild individs immunitet mot olika covid-stammar. Systemet, som utvecklats av Life Sciences and Healthcare-teamet på ABB Robotics, ökar avsevärt antalet neutraliserande antikroppstester som kan utföras, från 15 till över 1 000 per dag. I och med att ett större antal personer kan bedömas med avseende på immunitet mot de olika covidvirusstammarna gör automatiseringen av testerna att UTMB-forskarna får en större förståelse av covid-vaccinens effektivitet.

De fortsatta mutationerna sedan covidviruset först dök upp i slutet av 2019 har inneburit en stor utmaning för både medicinska forskare och myndigheter, eftersom båda söker metoder att kontrollera och begränsa spridningen. Även om det har tagits fram ett antal olika vaccinationer innebär de snabba mutationerna hos viruset att det är svårt att hitta det effektivaste skyddet mot varje enskild variant.

”Möjligheten att utföra fler tester per dag är nyckeln till att generera mer data om individuella immunitetsprofiler vilket kommer bidra till att vi kan kontrollera ytterligare spridning av viruset”, säger dr Michael Laposata, professor och ordförande för patologiavdelningen på UTMB. ”Genom att öka hastigheten med vilken vi kan utföra tester och att vi slipper utsätta en stor del av laboratoriepersonalen för exponering av viruset med potentiell risk att bli infekterade när de utför manuella tester, ger det automatiserade systemet vi har utvecklat tillsammans med ABB ett exakt, snabbt, flexibelt och säkert sätt att klara våra mål.”

Syftet med det automatiserade neutraliserande antikroppstestet är att specifikt detektera en SARS-CoV-2-neutraliserande antikropp utan korsreaktion med någon annan infektion, vilket gör denna analys till en gyllene standard för serologisk testning av covid-19. Resultatet kan sedan användas av både den person som testas och av forskare i syfte att bättre förstå graden av immunitet från vaccinationer respektive infektioner. Data kommer också att ligga till grund för lokala beslutsfattare om hur man kan minimera risken för ytterligare infektioner, till exempel undvika områden med hög viruskoncentration.

”Det här projektet är ett tydligt exempel på hur robotar kan öka hastigheten och effektiviteten samtidigt som man får en säkrare arbetsmiljö för involverade forskare”, säger Daniel Navarro, vd för Consumer Segments and Service Robotics på ABB. ”I nära samarbete med UTMB kombinerar vi vår expertis inom biologi, labbprocesser, automatisering och programvara för att utveckla och driftsätta en automatiserad robotlösning som på ett avsevärt påskyndar och ger en bättre grund för hur vi ska bekämpa covid-pandemin.

Det automatiserade testet för neutraliserande antikroppar har tagits fram med hjälp av mjukvaran för offline-programmering, RobotStudio®, för att modellera, repetera och testa olika kombinationer av labbutrustning och robotpositioner i syfte att få fram det effektivaste arbetskonceptet. Processen ledde till att ett fungerande system togs fram från idé till drifttagning på bara 18 månader, en avsevärd förkortning av den tid som normalt krävs för ett projekt av den här typen.

”Det vi har lyckades åstadkomma i det här projektet på så kort tid är enastående – det tar många mångmiljondollar-företag åtskilliga år att ta fram lösningar som den vi har utvecklat på bara en bråkdel av tiden”, säger Juan Garcia, chef för Laboratory Services på UTMB.

”Inget av det vi har åstadkommit skulle ha varit möjligt utan ABB eller övriga parter som är involverade i projektet. Från framtagning och simulering av ett arbetskoncept i mjukvaran RobotStudio® till att leverera de fysiska automatiserade testcellerna som nu är i bruk i vårt laboratorium – detta är det största teamarbete jag har upplevt på 35 år i branschen”, säger Laposata.

Projektet är bara ett av flera runt om i världen där ABB:s robotar används till att ta fram skydd mot covid. Mer information finns i vår hälsovårdsportal på https://new.abb.com/products/robotics/industries/healthcare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomatisering och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomatisering och har levererat fler än 500 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kundernas övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 11 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. go.abb/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 6 februari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson