ABB:s Robotikstipendium tilldelas internationell student vid MDH

2015-10-29 - I samband med Exjobbsdagen delade ABB och Mälardalens högskola (MDH) för första gången ut ABB:s Robotikstipendium till minne av Björn Weichbrodt, den elektriska robotens fader. Stipendiet tilldelades idag Erick Vieyra från Mexiko, student vid MDH. Erick Vieyra studerar masterprogrammet i intelligenta inbyggda system.

Stipendiet, som är till för MDH-studenter, är på 25 000 kronor årligen och kommer att delas ut till olika kandidater under fem års tid. Ceremonin hölls på MDH i Västerås och rektor Karin Röding och Gustaf Flodström, utvecklingschef på ABB:s enhet Robotics, uppvaktade med stipendium, diplom och blommor.

Stipendiet har tillkommit som en del i det strategiska samverkansavtal som MDH har ingått med ABB. Genom att ansöka om stipendiet har studenter möjlighet att positionera sig hos ABB redan under sin studietid. Och från ABB:s sida är det givetvis ett stort värde att få kontakt med duktiga och drivna studenter inför framtida rekryteringar. Årets stipendiat är en mycket god representant för MDH och jag gläds över att vi har så duktiga studenter. Mina gratulationer går till både Erick Vieyra och ABB, säger Karin Röding, rektor vid MDH.

Idén som Erick Vieyra ansökt med heter The Robot Baton och är ett sätt att programmera robotar med ett TV-spelsinspirerat pekdon innehållande ett antal olika sensorer som håller ordning på position och orientering.

”Med stipendiet vill ABB inspirera unga att vara med och utveckla robotikområdet till nya nivåer. Ericks arbete berör ett område med stor relevans inom robotiken – EoU/Simplicity – som är en av de viktigaste frågorna att lösa för att ta nästa steg i ökad robotanvändning. Hans arbete visar också exempel på hur människa och maskin kan samarbeta bättre och att robotanvändning också är ett sätt att effektivare ta vara på våra naturresurser. Vi är mycket glada att få tilldela honom årets stipendium”, säger Dennis Helfridson, chef för ABB:s robotverksamhet i Sverige.

Bakgrund:
ABB:s Robotikstipendium är inrättat i syfte att hedra minnet av Björn Weichbrodt och för att stimulera till framtida insatser i hans anda. Weichbrodt var pionjär inom robotteknologi och den elektriska robotens fader. Han startade ABB:s robotsatsning i början på 1970-talet.

Stipendiet på 25 000 kronor är inrättat för studenter från MDH och kommer att delas ut varje år under fem års tid. Det är ett exjobb eller en idé som har koppling till robotikområdet, med fokus på teknik, innovation eller ekonomi, som kan belönas. Stipendiet är inte programbundet utan kan sökas av alla MDH-studenter oavsett studieinriktning.

Stipendiet delas ut av ABB:s enhet Robotics tillsammans med Mälardalens högskola. Vinnaren utses av en jury som består av representanter från ABB och MDH.

Läs mer om stipendiet på MDH:s webbplats:https://www.mdh.se/student/service/stipendier/abb-s-robotikstipendium-1.67148

Om ABB
ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare. I Sverige har ABB cirka 9 000 medarbetare och finns på 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 200 medarbetare, Ludvika med cirka 2 700 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

Om MDH
Med 14 000 studenter och 900 anställda är Mälardalens högskola en av Sveriges stora högskolor. MDH kännetecknas av ett nära samarbete med företag och offentlig sektor i regionen vilket gör utbildningarna attraktiva för studenter - och studenter attraktiva på arbetsmarknaden.

ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef