ABB:s slutför utdelningen av Accelleron

• Accelleron-aktierna godkänns för handel på SIX Swiss Exchange idag
  • Transaktionen innebär att både ABB och Accelleron kan fokusera på respektive kärnstrategier och långsiktigt värdeskapande för intressenter
  • ABB:s aktieägare får en Accelleron-aktie per 20 innehavda ABB-aktier

ABB tillkännager att Accelleron Industries AG (tidigare ABB Turbocharging), en global ledare inom högeffektsturboladdare för verksamhetskritiska tillämpningar, har fått godkännande att inleda handel på SIX Swiss Exchange i Zürich under tickersymbolen ”ACLN”, något som markerar slutförandet av utdelningen av Accelleron från ABB. Börsnoteringen följer efter aktieägarnas godkännande av utdelningen vid ABB:s extra bolagsstämma som hölls den 7 september 2022. ABB har fördelat Accelleron-aktier proportionellt i förhållande till aktieinnehavet, med en Accelleron-aktie per 20 ABB Ltd-aktier.

Utdelningen ingår i ABB:s portföljhanteringsstrategi för att fokusera på de växande globala megatrenderna inom elektrifiering och automation samtidigt som Accelleron kan växa som ett oberoende och fristående börsnoterat företag med ökad flexibilitet .

Björn Rosengren, VD för ABB, säger: ”Slutförandet av denna utdelning markerar ytterligare ett viktigt steg för ABB:s strategi med en aktiv portföljhantering då vi fortsätter att fokusera på vår ledande ställning inom elektrifiering och automation samtidigt som våra aktieägare kan delta i de fortsatta framgångarna för Accelleron. Vi önskar alla medarbetare lycka till framöver som ett nytt spännande globalt varumärke under VD Daniel Bischofbergers och ordförande Oliver Riemenschneiders utmärkta ledning.”

Accelleron är en global ledare inom turboladdningsteknik och optimeringslösningar för motorer på 0,5 till 80+ MW och bidrar till att tillhandahålla hållbar, effektiv och tillförlitlig kraft till segment som marint, energi, järnväg och entreprenadmaskiner. Genom innovativa produkterbjudanden och ledande forskning påskyndar företaget utfasningen av koldioxidutsläppen i de industrier där företaget verkar. Accelleron har en installerad bas på cirka 180 000 turboladdare och ett nätverk på över 100 servicestationer i 50 länder runt om i världen.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 3 oktober, vilket kan läsas i sin helhet inklusive bilagor på abb.com. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska.

ABB (ABBN: SIX Swiss Exchange) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com