ABB:s System 800xA KEMA-certifierat för elektrisk integration

Integrering av intelligent elektronikutrustning och andra kraftsystemkomponenter klarar krävande KEMA-tester och certifieras enligt IEC 61850.

2011-03–24  ABB:s processkontroller för System 800xA har nu KEMA-certifierats för sitt gränssnitt för elektrisk integration enligt IEC 61850, den globala standarden för kraftdistribution och stationsautomation. System 800xA:s unika förmåga att integrera olika typer av elektronisk utrustning skapar en gemensam plattform för både process- och kraftautomation, vilket ger betydande driftfördelar och ökad energieffektivitet.

KEMA:s Protocol Competence and Test Center är den ledande certifieringsorganisationen för IEC-protokoll och den första oberoende testorganisationen som har auktoriserats av UCA (Utility Communications Architecture) International Users Group för att utföra de officiella konformitets-testerna och utfärda certifikat enligt IEC 61850.  KEMA grundades 1927 och är en global leverantör av konsulttjänster, driftstöd, mätning och inspektion samt testning och certifiering för energiindustri och energibolag.

Certifieringen garanterar att ABB:s System 800xA processkontroller är helt och fullt kompatibel med den globala IEC 61850-standarden för elektrisk utrustning. ABB har levererat integrerade process- och kraftautomationssystem under många år och har deltagit aktivt i utvecklingen av IEC 61850, en standard som säkerställer global enhetlighet och kompatibilitet av komponenter för elektriska systemkomponenter för industrin.

Denna standard har, tillsammans med andra framväxande tekniker, minskat investeringsbarriären för kunder som vill integrera process- och kraftutrustning i sina fabriker. Efterfrågan på integrerad process- och kraftautomation växer på traditionella marknader bland energiintensiv industri, såsom olja och gas, kraftgenerering, massa och papper samt gruv- och metallindustrier.

Genom att integrera kraft- och processtyrsystemen i den gemensamma 800xA-plattformen kan kunder optimera konstruktion och prestanda i sina kraft- och automationssystem och uppnå ytterligare fördelar i minskat underhåll samt lägre konstruktions- och livscykelkostnader. Enligt det amerikanska marknadsundersökningsföretaget ARC. kan integrering av dessa två, vanligtvis separata, automationsinfrastrukturerna ge besparingar på 20 % i minskade kapital- och operativa investeringar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Process Automation:Ingemar Lidhamn, Marknadskommunikation
Tel +46 (0) 21 34 24 29