ABB:s yttrande kring EU-kommissionens beslut om konkurrensbegränsande aktiviteter inom kraftkablar

2014-04-02 –  ABB bekräftade idag att företaget har nämnts i ett utslag från EU-kommissionen om konkurrensbegränsande aktiviteter inom kraftkabelindustrin.

ABB:s bot upphävdes till följd av att företaget beviljades full åtalsfrihet för att frivilligt ha rapporterat dessa aktiviteter till EU-kommissionen. Informationen som ABB lämnade möjliggjorde för kommissionen att genomföra en utredning som resulterade i dagens beslut.

ABB står för en rättvis och öppen konkurrens på alla sina marknader runt om i världen. ABB:s bolag och medarbetare är förbjudna att delta i varje form av konkurrensbegränsande aktiviteter eller andra olagliga eller oetiska beteenden. ABB har en nolltoleranspolicy vad gäller olagliga eller oetiska beteenden.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Att notera: Detta är en svensk översättning av en del av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 april 2014, vilket kan läsas i sin helhet på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär inom banbrytande teknik med ett omfattande erbjudande för digitala industrier. Med över 130 år av innovation är ABB idag ledande inom digitala industrier med fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den gemensamma digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s marknadsledande verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com