ABB säljer andelar i kraftprojekt i Marocko och Indien

Avyttringen är en del av strategin att fokusera på kraft- och automationsverksamheterna.

2007-02-06 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har kommit överens om att sälja sina andelar i två oberoende kraftprojekt till Taqa, det statliga energiverket i Abu Dhabi för 490 miljoner dollar.

Tillgångarna i Marocko och Indien är en del av ABB:s enhet Equity Ventures som finns bland företagets icke-kärnverksamheter. Försäljningen till Taqa är avhängigt av långivare och andra sedvanliga godkännanden och förväntas vara slutförd under andra kvartalet.

”Detta är en del i vår fortsatta avyttring av icke-kärnverksamheter eftersom vi fortsätter att fokusera på våra kraft- och automationstekniker,” säger Michel Demaré, ABB:s finanschef. ”Vi erhöll ett skäligt pris för andelarna som helt återspeglar kvaliteten på tillgångarna.”

Transaktionen omfattar det 50 procentiga innehavet i Jorf Lasfar Energy Project, ett 1,356 MW-(megawatt) kolkraftverk cirka 13 mil sydväst om Casablanca i Marocko och den 50-procentiga delen i Neyveli Project, ett 250 MW-brunkolskraftverk i den indiska staten Tamil Nadu.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 107 000 medarbetare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com