ABB säljer verksamheten Power Solutions i Power-One till Bel Fuse för 117 miljoner dollar

Avyttring i linje med ABB:s strategi att ständigt optimera sin portfölj

2014-04-28 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har idag avtalat om att sälja verksamheten Power Solutions inom Power-One till företaget Bel Fuse inc. (NASDAQ:BELFA och NASDAQ:BELFB), med huvudkontor i Jersey City, New Jersey, USA, för runt 117 miljoner dollar. Försäljningen är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden och väntas slutföras i andra kvartalet 2014.

ABB avyttrar Power Solutions till följd av begränsad anknytning till och få synergier med ABB:s övriga verksamheter. Enheten ingick i ABB:s förvärv av Power-One. Power-Ones verksamhet inom växelriktare för solceller är central i ABB:s strategi inom förnybar energi och blir kvar i koncernens portfölj.

Power Solutions har 40 års historia av ledarskap inom högeffektiva kraftlösningar för en rad olika branscher, inklusive datalagring, nätverk och industriella kraftsystem, transportsystem och kraftnät. Power Solutions konstruerar och tillverkar både standardprodukter och applikationsspecifika, skräddarsydda lösningar vid sina tillverkningsenheter i USA, Slovakien, Schweiz och Kina.

”Denna avyttring är linje med vår strategi att löpande optimera vår portfölj och fokusera på lönsam tillväxt i våra kärnverksamheter automation och kraft”, sa Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Integreringen av Power-One, som vi köpte för sin världsledande verksamhet inom växelriktare för solceller, går enligt plan.”

”Denna försäljning gör att vi kan fokusera på växelriktarna för solkraft, samtidigt som Power Solutions får möjlighet att bli en del av ett företag som är inriktat på tillverkning, distribution och försäljning av kraftprodukter”, sa Pekka Tiitinen, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion.

”Vi på Bel är glada för de många möjligheter som den här affären skapar och vi ser fram emot att bygga en branschledande kraftverksamhet tillsammans med våra nya kollegor på Power Solutions”, säger Daniel Bernstein, koncernchef för Bel Fuse.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi