ABB satsar på Elfack 2013

Nära 600 kvadratmeter hållbart samhälle!

2013-03-21 – ABB satsar som vanligt stort på Elfack-mässan som hålls den 13-17 maj 2013 i Göteborg. Vi har i år återigen den största montern på nära 600 kvadratmeter med samma placering som 2011, centralt i B-hallen, BO4:22. I vår monter visar vi vad vi gör för ett hållbart samhälle redan idag i form av produkter, service och systemlösningar från hela ABB som ökar tillgänglighet och produktivitet, samt effektiviserar energianvändningen.

Flera produkter och nyheter presenteras både från automations- och kraftsidan. Bland annat kommer ABB att visa sitt sortiment för motorkontrollapplikationer som sträcker sig från 9 A till 1050 A samt nya elmätare EQ; ABB-Welcome, porttelefonisystem, Busch-WaveLINE, ett trådlöst system baserat på radiofrekvens, nya timers, uttag för USB och leddimmers; induktionsmotorer som uppfyller den högsta verkningsgradsklassen IE4 samt lansering av säkerhets-PLC:n, AC500-S; servicetjänster såsom livscykelanalys, diagnostik och analys, energioptimering, nätkvalitetsmätningar samt ett nytt koncept för reservdelshållning; produkter, system och lösningar för smarta elnät och för elförsörjning med högsta tillförlitlighet, i elnät såväl som i industrier. Liksom världens första kommersiella 72,5 kV CO2-brytare; ett antal nya relä- och kontrollprodukter inom Relion-familjen och i anslutning till dessa visas ABB:s system för stations- och distributionsautomation; vi visar det senaste inom transformatortekniken med olika tillbehör samt övervakning och underhåll av transformatorer; nyheter i styrsystemen 800xA och i Compact 800 och Freelance samt vårt Smart Client Collaboration Board som skapar en arbetsmiljö som gör det möjligt att arbeta effektivt i grupp; MNS iS tillståndsövervakning, MNS iS med MSpeed, service och eftermarknad för lågspänningsställverk, etc. För första gången på Elfack kan ABB också visa upp ett helt torrt tillbehörskoncept för högspänning.

I ABB:s monter får du träffa experter, titta på produktnyheter och nya lösningar som gör det möjligt att öka tillgången på förnybar energi och som samtidigt ser till att den energi som produceras används mer effektivt. I år fokuserar vi lite extra på lösningar för energieffektivisering, fastigheter och smarta elnät.

”Vi talar inte bara om det hållbara samhället. Runt om i Sverige pågår projekt som gör vindkraftsparker, skolor, industrier och mycket annat mer effektiva, smarta och hållbara. Det händer här och nu. På Elfack kan du träffa våra kunniga medarbetare och se mer om vad vi på ABB gör”, säger Anna Westman, projektledare för ABB på Elfack. ”Det handlar om många delar som tillsammans bidrar till lägre kostnader och ett hållbart samhälle”.

Spännande seminarieprogram och ABB-blogg
Under Elfack kommer ABB att medverka i flera seminarier, både egna och som del av mässans seminarieutbud. Bland annat deltar Per Eckemark, divisionschef för ABB Power Systems i Sverige, i plenum under Strategikonferensen 13-14 maj. Mer information finns på abb.se/elfack.

Vi arbetar också med att kontinuerligt utveckla och förbättra dialogen med våra kunder. Därför erbjuder vi i samband med Elfack en ABB-blogg där man kan kommentera artiklar och ställa frågor till våra experter både inför och under mässan.

Vill du arbeta för ett hållbart samhälle?
Bristen på ingenjörer och tekniker är stor på svenska företag och vi måste hjälpas åt för att få fler ungdomar att se ingenjörsyrket som en attraktiv framtid. Under Elfackveckan finns därför många möjligheter för högskolestudenter och andra intresserade att lära mer om hur det är att arbeta på ABB.

Välkommen till vår monter och det hållbara samhället!

Bilder:
Anna Westman är projektledare för ABB på Elfack.

Bilden visar ABB:s monter under Elfackmässan 2011.

Samtliga ABB:s pressmeddelanden i samband med Elfack (inklusive nedladdningsbara bilder) kommer att finnas på abb.se/nyhetsrum.

ABB ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:                                                      ABB Sverige:
Anna Westman, Projektledare Elfack                  Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-32 50 14                                                Tel: 021-32 32 32
anna.westman@se.abb.com                               press@se.abb.com