ABB satsar stort på Elmia Automation 2012

Fokus på ökad produktivitet, ökad tillgänglighet och energieffektivisering på årets mässa i Jönköping.

ABB presenterar sitt kompletta sortiment av automationsprodukter och –system för tillverkningsindustrin.

För att möta efterfrågan på integrerade produktionsmiljöer som är plug-and-play av en och samma leverantör erbjuder nu ABB branschanpassade paket med produkter och system som tidigare sålts separat. På årets Elmia Automationsmässa presenterar ABB sitt helhetskoncept för tillverkningsindustrin och visar upp automationskomponenter och helhetslösningar för effektiv och konkurrenskraftig produktion.

I ABB:s monter visas lösningar för hela området tillverkning, med fokus på plåt- och metallbearbetning. Exempel på vad som visas är ABB:s nya kantpressningscell som presenterar det utökade erbjudandet inom kantpress i ett kompakt format. Cellen visar hur kantpressning kan utföras på ett enklare, snabbare och mer flexibelt sätt, bland annat på grund av ABB-robotens egenskap att mycket exakt följa plåtens uppåtgående rörelse under bockningen.

Ett ytterligare exempel på vad som visas är ABB:s unika paket för kraftsensorfunktioner, Force Control Machining och Force Control Assembly, som ger möjlighet till enkel programmering och integrering. Funktionspaketet möjliggör bland annat korta serier, ger jämnare kvalitet på produkter och minimerar risk för skador på delar och verktyg.

I montern presenteras även ett flertal nya robotprodukter och -lösningar, exempelvis nyheter inom RobotStudio, robotstyrsystem och produktnyheter för renrumsmiljö. Dessutom finns maskinsäkerhetsprodukter och -lösningar samt servicetjänster representerade i montern.

Kom och besök oss i monter D02:20!

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncerns bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 135 000 medarbetare.

ABB AB:
Mikael Svensson